Forfatter Emne: Nye bremseklodser - underligt slidmønster?  (Læst 2521 gange)

martinbangsoe

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Nye bremseklodser - underligt slidmønster?
« Dato: 22. Juni 2016, 18:30 »
Jeg har netop skiftet bremseklodser foran på min 306 HDI stationcar. Anledningen var, at den hang lidt i højre stempel, så begge calipere fik nye stempler og pakninger. Udluftningsskruen i venstre caliper var tæret fast og endte med at knække af, så en ny caliper blev monteret i venstre side.

I dag ser jeg så en lille kant på ca 8-10 mm af rust på begge skiver foran. Se billedet. Jeg mener bestemt, at før jeg skiftede klodser og renoverede caliper, så så var skiverne altid helt blanke, også der, hvor der nu er rust.

Hvad har jeg gjort galt? Eller er det normalt i forbindelse med skift af klodser? Jeg kiggede lige på C-Max'en i indkørslen, og der er samme rust-kant på skiverne bagpå.

Mvh. Martin

406st

• Hero Member
    • Vis profil
RE: Nye bremseklodser - underligt slidmønster?
« Svar #1 Dato: 22. Juni 2016, 19:18 »
Kører dine glidere optimalt?

Har du sikret dig at dine nye bremseklodser er har identisk anlægsflade, som de gamle, mod skiven.
Da jeg satte nye klodser på forleden var jeg nødt til at fuld lidt af top og bund på klodsernes metalplade bagpå, da de ellers sad fast på "styret".

Når du triller frem mod et kryds bør du ikke kunne mærke et lille ryk, når du slipper bremsen, lige inden bilen stopper - gør den det, kan det være tegn på at bremserne hænger lidt.
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

martinbangsoe

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 22. Juni 2016, 19:38 »
Mine glidere ser helt fine ud, og de kører også som de skal. Er blevet rengjort og smurt op igen inden ny gummipakning kom på.

Jeg mærker ikke noget ryk som du beskriver. Kun en svag piben idet jeg bremser ned, men det er helt glidende og uden det mindste ryk. Det eneste symptom er rust-kanten.

406st

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 23. Juni 2016, 15:22 »
Så må svaret jo være, at anlægsfladens areal på de slidte klodser var større. Det er ikke ualmindeligt at klodsernes slidbelægning har en skrå kant. I takt med at klodserne slides, vil anlægsfladen mod skiven blive større.
« Senest Redigeret: 23. Juni 2016, 18:14 af 406st »
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

martinbangsoe

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 23. Juni 2016, 15:31 »
Det er også den forklaring jeg er kommet frem til efter en del googling. Jeg slår koldt vand i blodet og regner med alt er i orden :)

mikhan

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 23. Juni 2016, 18:42 »
Tip.. Den rustkant er kendt for at få klodsen til at pibe voldsomt med tiden. Jeg tager den jævnligt med en vinkelsliber, når det bliver for voldsomt ;)

Hæv bilen SIKKERT i den ene side.. Af med hjulet.. Start motoren og sæt i 1. gear. Slib forsigtigt rustkanten af for og bag på skiven. Derefter det samme i den anden side ;)
« Senest Redigeret: 23. Juni 2016, 18:44 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online