Forfatter Emne: 1,6 HDI psa motor  (Læst 9233 gange)

Wowjoey

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
1,6 HDI psa motor
« Dato: 29. November 2016, 18:14 »
Hej.

De meget omtalte problemer med 1,6 HDI psa motoren hvor turboen gik i stykker pga olien. Hvad var problemet der? Forkert olie, slam i bundkarret, eller hvad var problemet?

Hvilken modeller var problemerne med? 90 hk eller 109 hk?

Jeg skal ud og kigge på to Peugeoter 1,6 HDI. Den ene er fra 2006 med 109 hk, og den anden er fra 2010 med 90 hk. Er den ene motor bedre end den anden?

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #1 Dato: 29. November 2016, 18:38 »
problemet ligger i at der er blevet brugt en forkert olie, på størstedelen af dem med defekte turboer
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #2 Dato: 29. November 2016, 18:41 »
Mener også at huske,, at en stor del af synderen var manglende service, altså olieslam der tilstopper si i banjobolt, og derefter brænder turboen af da den ikke får olie nok til køling.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Wowjoey

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #3 Dato: 29. November 2016, 19:11 »
Er motoren med 109 hk lige så god som den med 90 hk?

Mh65140

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 187
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #4 Dato: 29. November 2016, 22:01 »
Ja hvis den er blevet passet med peugeot service hvert 20.000 km eller 1 år.
Så er du sikker på at de har brugt den rigtige olie.

Ellers skal du være opmærksom på at 109 hk er med partikelfilter og 90 hk er uden. Det betyder noget for afgiften, men der kan jo komme noget med partikelfilteret. Det kan blive blokeret eller addtive væske skal efterfyldes. Rent vedligeholdelse, er det måske billigere uden. Men afgiften spiller jo også en rolle. Jeg ved ikke om det omkring 1000 kr i året, hvis der ikke er partikel filter.
_______________________
5008 2.0 hdi 2012/8
diagbox 7.xx og PP2000 i Aarhus V.

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #5 Dato: 01. December 2016, 00:29 »
Jeg synes da  at der var noget med en olieprop der sad for langt oppe i bundkarret, og der derfor altid var en sjat snask tilbage i bundkarret efter olieskift. Nogen løste det ved at trække bundkarret ned med en glidehammer skruet i olieaftapningen. Er ikke sikker på modellen, men ved det var en 1.6 HDI som en af mine venner kørte i.
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #6 Dato: 01. December 2016, 17:23 »
Lige præcis Guppi, træk bunden ned eller køb et modificeret bundkar.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

hagensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 92
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #7 Dato: 03. December 2016, 17:31 »
Jeg plejer at skifte bunkar og si.
Det er alle 1.6 hdi motor den er gal med også dem i ford og volvo.
Fordelen ved at skifte til bundkar fra klokkerholm er at så bliver aftapningshullet meget større mener det bliver 24 mm i stedet for 13-14 mm og sien koster kun ca 100 kr og bundkar ca 800 kr hvis jeg husker rigtigt.
Alternativet er at købe en ny bundprop og bruge den gamle til at svejse en gevindstang på og så bruge en stor 51 mm top som modhold og så spænde således at hullet kommer være nederste punkt men kan vist godt blive utæt pga metaltræthed.

Mvh Henrik
07 Peugeot 307 1,6 hdi
01 Peugeot 307 2,0 hdi

heinohansen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #8 Dato: 03. December 2016, 19:54 »
Det virkelige problem er utætte flammeskiver, baggelitten bygges op omkring dyser, baggelitten æder så en gummi pakning der tætner for olien oppe ved dysen, baggeliten ryger derefter ned i olien.
Heino Hansen Citroën tekniker

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #9 Dato: 03. December 2016, 23:15 »
Den har jeg sgi ikke hørt før Heino, men man skulle jo tro du vidste det, eftersom du skruer i det til daglig.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

hagensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 92
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #10 Dato: 03. December 2016, 23:28 »
Det har jeg også oplevet det er de samme som bliver flosset i kanten når man trækker dyserne op og hvis mekanikkeren ikke er klar over det bliver de ikke skiftet ved  skift af flammeskiver og så er motoren ikke tæt for olie og bliver sølet ind i olie og så er det en ommer. Har prøvet det på min egen så lærte det på den trælse måde
 :(
07 Peugeot 307 1,6 hdi
01 Peugeot 307 2,0 hdi

heinohansen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #11 Dato: 04. December 2016, 12:26 »
Bundkaret bliver ikke tømt for snask, nej men hvor kommer snasket fra? Det er der ingen der har udtalt sig om, har ikke lavet defekte turboer hvor der ikke har været en utæt flammeskive på de motore
Heino Hansen Citroën tekniker

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 1,6 HDI psa motor
« Svar #12 Dato: 05. December 2016, 04:07 »
Citér
heinohansen skrev:
Bundkaret bliver ikke tømt for snask, nej men hvor kommer snasket fra? Det er der ingen der har udtalt sig om, har ikke lavet defekte turboer hvor der ikke har været en utæt flammeskive på de motore


Men hvis så snasket kom ud ved service ville det vel minimere ophobningen og dermed også turbo-havari. Flammeskiver går til, det ved jeg og da jeg kørte diesel blev det da også lavet. Men har aldrig haft bakkelit eller andre problemer på mine dieselbiler p.g.a. defekte flammeskiver. Så det er vel lidt hønen og ægget? Er det fordi Peugeot ikke har udstyret deres biler med en form for super flammeskiver (Hvis de findes-jeg ser dem som en sliddel ;o) Eller er det en komplet idiotisk form at lave på et bundkar. Bare en filosofisk betragtning :)

Flemming Schiøler, Mekaniker, Maskinmester og Maskinkonstruktør B)B)B)B)
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)