Forfatter Emne: klimaanlæg  (Læst 6138 gange)

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: klimaanlæg
« Svar #15 Dato: 19. Januar 2017, 11:35 »
Citér
ma407 skrev:
Citér
basilhot skrev:

Kan du høre om A/C kompressoren tænder, når du starter anlægget?

I dag er det over 5 plus grader så prøv at start det i dag og se om det ikke virker :-)


Kompressoren starter ikke!
Men tror nemlig ikke den fejler noget, da den godt vil køre indimellem.


Nu er det sådan at den udvendige del (ribremskiven) altid kører uanset om der er behov for klima eller ej.. Den indvendige del af remskiven kobler via en magnet kompressoren til når der er behov for klima. Så du skal kikke på ribremskiven med en lygte, for at se om den indvendige del (nr 2) kører rundt.

En ting er at der er væske på anlægget.. Noget andet er korrekt FORTRYK på anlægget.. Er det for lavt, så kobler kompressoren ikke ind.. For at beskytte anlægget.
På visse PSA biler (bl.a. min Partner) så kan fortryk vises via en parametermåling med en diag/pp2000 tester.. Og pt. er mit fortryk =nul.. Så ingen klima før anlægget bliver repareret. Det ER utæt ;)

Se billedet.. Nr 1 (remskive) drejer altid rundt med motor igang.. Nr 2 (indvendige) drejer kun med rundt når der kaldes på klima.

« Senest Redigeret: 19. Januar 2017, 11:45 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

ma407

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: klimaanlæg
« Svar #16 Dato: 19. Januar 2017, 11:42 »
Citér
mikhan skrev:
Citér
ma407 skrev:
Citér
basilhot skrev:

Kan du høre om A/C kompressoren tænder, når du starter anlægget?

I dag er det over 5 plus grader så prøv at start det i dag og se om det ikke virker :-)


Kompressoren starter ikke!
Men tror nemlig ikke den fejler noget, da den godt vil køre indimellem.


Nu er det sådan at den udvendige del (ribremskiven) altid kører uanset om der er behov for klima eller ej.. Den indvendige del af remskiven kobler via en magnet kompressoren til når der er behov for klima. Så du skal kikke på ribremskiven med en lygte, for at se om den indvendige del (nr 2) kører rundt.

En ting er at der er væske på anlægget.. Noget andet er korrekt FORTRYK på anlægget.. Er det for lavt, så kobler kompressoren ikke ind.. For at beskytte anlægget.

Se billedet.. Nr 1 (remskive) drejer altid rundt med motor igang.. Nr 2 (indvendige) drejer kun med rundt når der kaldes på klima.

Det er helt korrekt at ribremskiven altid kører rundt, men den midderste som er magnet påvirket drejer ikke rundt.
Så måske det der fortryk du skriver om, kunne det være...
Hvordan tjekkes det?


mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: klimaanlæg
« Svar #17 Dato: 19. Januar 2017, 13:17 »
Det er helt korrekt at ribremskiven altid kører rundt, men den midderste som er magnet påvirket drejer ikke rundt.
Så måske det der fortryk du skriver om, kunne det være...
Hvordan tjekkes det?


Trykket KAN MÅSKE tjekkes med en PP2000/diag tester.. ( Det er ikke på alle PSA biler funktionen er tilgængelig.)
Ps!!! Der er altså en del i dit område (syd sjælland) med udstyr (PP2000 eller diag) der kan. De må bare på banen  

Men ellers kan den der aflæste din nuværende væske gøre det.. Er trykket lavt eller nul, så BØR der også laves en UV test om anlægget ER tæt.. Uden 100 % tæt, er det spild af penge at få fyldt væske/tryk på. ;)

Normalt er stikket til magneten på kompressoren bare et 2 polet. ( plus/minus )

Så det er muligt at teste om den slår til eller ej, ved at adskille stikket, og smide en direkte plus/minus til magneten. Du er ikke i tvivl, hvis det virker. Det både ses og høres hvis den virker på den måde. (du behøver ikke at have hverken motor eller klima slået til ved den test.
« Senest Redigeret: 19. Januar 2017, 13:31 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: klimaanlæg
« Svar #18 Dato: 22. Januar 2017, 11:43 »
Der lyder et klik når kompressoren slår til og man kan også mærke om det ene rør bliver koldt.:)
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

ma407

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: klimaanlæg
« Svar #19 Dato: 22. Januar 2017, 15:54 »
Citér
mikhan skrev:
Citér
Autoholm skrev:
Der lyder et klik når kompressoren slår til og man kan også mærke om det ene rør bliver koldt.:)


Enig.. HVIS et af alu rørene der går fra motorrummet til kabinen TYDELIGVIS er iskoldt, så virker klima..

Men KUN såfremt at det virker overalt.. Tryk, Væske, Indstilling og ISÆR om det slår til ifht. udetemp. m.m. ;)


Den slår kun til en gang i mellem det er derfor jeg syntes det er mærkeligt.
Kørte til kbh og hjem i går uden den ville tænde, og har lige været i nætto 2 km fra hvor vi bor, og da jeg startede og skulle hjem, startede klimaanlægget igen og køtre fint...... meget mærkeligt.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: klimaanlæg
« Svar #20 Dato: 22. Januar 2017, 16:30 »
Næ ikke mærkeligt HVIS trykket på anlægget ligge lige på grænsen mellem ok og IKKE ok.

Anlægget kan MULIGVIS starte op med et tryk der ligger lige på grænsen.. Men vil hurtigt lukke ned, for at beskytte dette..

Få nu aflæst dit fortryk på anlægget ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

ma407

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: klimaanlæg
« Svar #21 Dato: 22. Januar 2017, 16:34 »
Citér
mikhan skrev:
Næ ikke mærkeligt HVIS trykket på anlægget ligge lige på grænsen mellem ok og IKKE ok.

Anlægget kan MULIGVIS starte op med et tryk der ligger lige på grænsen.. Men vil hurtigt lukke ned, for at beskytte dette..

Få nu aflæst dit fortryk på anlægget ;)


Jamen, har lige haft den til min lille landmekaniker og han siger der er 620 gram på og når han måler ligger den fint i det grønne felt på hans usdtyr.
Han skiftede også en trykføler....
Men intet hjælper...