Hejsa (og undskyld for romanen)
Jeg købte i august en brugt 307 stationcar fra 2005 med 220.000 på tælleren. Alt var godt i starten og den forhandler jeg købte den af, sagde at han havde givet den service, hvilket så viste sig at være løgn.
Efter en måneds tid med bilen fik jeg nemlig "Oil pressure too low". Tog bilen til Peugeot-forhandler, der gav den en service (stoler ikke på ham, jeg købte den af, så jeg orkede ikke at køre garanti på det. D'oh!...). Dette var tiltrængt, da oliefilteret ifølge mekanikeren var stoppet til med sort slam (er godt bekendt med 1,6'erens tilbøjeligheder til olie-issues, desværre). Inden den begyndte på "oil pressure too low", havde jeg godt fornemmet, at den til tider lød som om den fik lidt for lidt olie i topstykket, men ikke noget vild slemt.
Nå, men den fik et service, hvilket gjorde en vanvittig forskel. Den var mere støjsvag og gik bedre end da jeg købte den. Så langt, så godt. Efter 10 mins kørsel ud fra mekanikeren, får jeg "Anti-pollution faulty", hvilket aldrig før var sket. En hurtig søgning og snak med Peugeot, gjorde det klart, at dette er et typisk, og svært diagnosticerbart problem. Jeg fik at vide, at jeg bare skulle køre i den, og at det nok ville gå væk. Over den sidste måneds tid er "anti-pollution faulty" kommet og gået, dog har den været der det meste af tiden (Måske 5-800 km med lampe og bip, derefter et par hundrede uden, derfter kommer det tilbage).
Nu til sagens kerne: Den sidste uges tid, har jeg igen fået "oil pressure too low", typisk ved start og så on/off mens jeg kører. En hurtig udkobling og tryk på speederen får det til at gå væk, men det er jo ikke holdbart. Derudover lyder den igen som om den får for lidt olie i toppen, eller som om der er noget sand i et kugleleje (i mangel af bedre beskrivelse), især hvis jeg har kørt noget tid med ca. 2-2500 omdr. og så holder stille for rødt. Når den kommer i tomgang, kommer varslet "oil pressure too low", men kun nogle gange. Den lyder som om den få for lidt olie når omdrejningerne falder, og når den så har holdt stille et par sekunder, forsvinder raslelyden igen.
Er der nogen idéer til, hvad det kan være? Jeg frygter, det værste, for jeg synes ikke det lugter af dårligt olietryksmåler. I så fald burde jeg ikke kunne høre forskel. Kan det være oliepumpen? Eller værre, den berygtede totale tilsmudsning af hele oliesystemet? Ethvert input er stærkt værdsat!
På forhånd tak.
E: Jeg glemte at skrive et par ting.
-Den er uden partikelfilter.
-Olielampen ikke tændt når der kommer olietryksvarsel. Det gjorde den inden jeg fik skiftet olie.
-Derudover er serviceintervallampen lige begyndt at lyse i dag, selvom der var over 13.000 km. til service ifølge computeren i går. Nu siger den -100...