Forfatter Emne: Optimal servicering  (Læst 2672 gange)

JanHansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 21
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: FREDERIKSSUND
Optimal servicering
« Dato: 27. April 2022, 13:25 »
Hej alle
Jeg er nyt medlem og glæder mig til at høre om jeres erfaringer med Peugeot diesel.
Jeg har lige købt en Peugeot 207 1,6 HDi 90 med motorkode 9HX. Den er fra januar 2009 og har kørt 230KKm. Servicebogen er stemplet indtil 99kkm og tandremmen er skiftet i 2014 ved 64kkm. Derudover ved jeg ikke om eller hvordan den er serviceret.
Men bilen kører godt, har fine bremser så noget er der nok gjort. Den går lidt uroligt i tomgang ved koldstart, men varm går den fint.

OBS: Ny info. Der står olie omkring dyserne, så der er noget utæthed der!! What to do?

Så nu er mit spørgsmål til gruppen:
Hvad anbefaler i at gøre for at sikre bilen bedst mulige betingelser? Hvilken motorolie anbefales til denne motor, hvad med gearolie, rensende additiver osv.

Jeg har slevfølgelig tænkt mig at skifte tandrem, vandpumpe, multirem og tilhørende hjul, selvom der nogle steder står at tandremsintervallet er 10 år og 240kkm. Skal lige nævne, at jeg udfører alt arbejdet selv. jeg er IKKE mekanikker, men har udført lignende job på andre biler. Dog har jeg ingen erfaringer med diesel motorer samt turbo motorer

Alle forslag er velkomne
På forhånd tak for hjælpen
« Senest Redigeret: 28. April 2022, 13:13 af JanHansen »

maskot80

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 61
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
Sv: Optimal servicering
« Svar #1 Dato: 28. April 2022, 09:54 »
Hej
jeg har en lignende Peugeot 308 Hdi 92 hk km 365000
jeg har selv serviceret den siden garantien udløb, bremser er udskiftet flere gange sørg for at de bagerste caliber virker på håndbremsen, dvs at håndbremse armen trækker kablet helt tilbage, når håndbremsen lægges til træder du på fodbremsen og trækker i håndbremsen ca. 30 gange
Tandrem: den har jeg selv skiftet, det er ret nemt, svinghjulet låses med en 8 mm bolt og knasthjul og krumtap hjul låses i den rigtige stilling, jeg skiftede samtidig vandpumpen ved 260000 km  jeg købte det hele ved Autodoc pris ca. 1200,- min arbejds tid ca. 4 timer  husk at udlufte køler systemet
Har ved 300000 km udskiftet forhjulslejer  , for fjedre toplejer bærekugler og styrkugler bøsninger i bære arme

Olie 5/40 fuld syntetisk
Gear olien skiftet ved 300000 km der sidder en stor bolt i ende dækslet på gearkassen der hælder du olien ind

God arbejds lyst
308 SW       2009   Km  0-266000
207        2009   KM  132000-198000
307 SW  2004    Km 0- 275000
Morris Maskot 1980     KM  81000-81000
Toyota Carina XL Stationcar 0-250000
Toyota Carina XL 5 dørs   80000-210000
Mazda 626                      0- 189000
Mazda 626                      40000-220000
Mazda 323                      0-  40000
Mazda 323                      0-110000
Renault 10                      40000-100000
Renault 8                        80000-110000
Ford Cortina Mk1             60000-100000
Lloyd TS 600

JanHansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 21
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: FREDERIKSSUND
Sv: Optimal servicering
« Svar #2 Dato: 28. April 2022, 13:25 »
Tak for fint svar maskot80.

Bremserne er jeg ikke så nervøs for. Der er tromler bag, så de kræver ikke megen vedligehold, bortset fra bevægelighed som du skriver. Men jeg checker/servicerer altid min bremser når jeg skifter hjul vinter til sommer og omvendt.
Tandremmen skal jeg nok også klare. Jeg har en Citroen Picasso benzin som jeg har skiftet på og i den forbindelse købt holdeværktøjet til PSA motorer. Er mest urolig for om der er plads nok til at få fingrene ned ved siden af motoren
Jeg handler også hos Autodoc, dog ikke med motorolien. Den køber jeg nok ved Landberg eller Billigbilpleje

Men tak for de fine info

maskot80

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 61
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
Sv: Optimal servicering
« Svar #3 Dato: 28. April 2022, 19:09 »
Hej Jan
Nå jeg havde ikke lige bemærket at det var  en 207 , men det er jo samme motor

Dyser : jeg havde på et tidspunkt hvor en af mine dyser fugtede og det lugtede af dieselos i kabinen, jeg spændte de 2 umbraco bolte nr 7 der holder dysen med en 1/4 omgang så blev den tæt, hvis det ikke hjælper skal du have nye flammeskiver i og så skal dysen op, det har jeg ikke prøvet.
308 SW       2009   Km  0-266000
207        2009   KM  132000-198000
307 SW  2004    Km 0- 275000
Morris Maskot 1980     KM  81000-81000
Toyota Carina XL Stationcar 0-250000
Toyota Carina XL 5 dørs   80000-210000
Mazda 626                      0- 189000
Mazda 626                      40000-220000
Mazda 323                      0-  40000
Mazda 323                      0-110000
Renault 10                      40000-100000
Renault 8                        80000-110000
Ford Cortina Mk1             60000-100000
Lloyd TS 600

JanHansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 21
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: FREDERIKSSUND
Sv: Optimal servicering
« Svar #4 Dato: 28. April 2022, 22:44 »
Hej Mascot80

Ja, jeg tror at jeg køber nogle pakningssæt med flammeskiver og div. tætningsringe og skifter på alle fire dyser. Efter at have læst om hvad utætte flammeskiver kan skabe af problemer, er det vist en god investering at få det gjort. Det er jo heller ikke særlig dyrt, specielt ikke i forhold til hvad det kan komme til at koste hvis jeg kører for længe med utætte skiver.
Jeg har heller ikke prøvet det før, men der er sikkert nogle videoer på YouTube som kan hjælpe lidt.
Det er godt at høre at din har kørt så langt uden de store problemer. Det giver håb om at min også kan. Og 207 modellen kører rigtig godt med den motor

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.057
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
Sv: Optimal servicering
« Svar #5 Dato: 29. April 2022, 06:40 »
Hej.
Det er nemmest at få dyserne op hvis motoren er varm - især hvis der er meget sort snask omkring dem.
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Sv: Optimal servicering
« Svar #6 Dato: 29. April 2022, 12:16 »
Hej.
Det er nemmest at få dyserne op hvis motoren er varm - især hvis der er meget sort snask omkring dem.
mvh
og hvis der er en dyse der ikke vil op, så starter man motoren og løsner boltene lidt og dreje dysen lidt fra side til side.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

JanHansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 21
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: FREDERIKSSUND
Sv: Optimal servicering
« Svar #7 Dato: 29. April 2022, 13:14 »
Dejligt med de gode råd. Tak for det.

Bare fortsæt med gode råd, jeg har brug for dem😉