Forfatter Emne: Tandrem i 406 ny model  (Læst 3371 gange)

tmt

• Gæst
Tandrem i 406 ny model
« Dato: 14. April 2005, 21:45 »
Hej

Tilbage i september fik jeg skiftet tandrem i min 406 2,0 st fra 99, der på daværende tidspunkt havde kørt 66.000. Jeg bemærkede straks, at den nye rem ved tomgang havde en mislyd, som om remmen hvert 2. sekund knuber sig op et eller andet. Bilen har været hos 2 aut. peugeot forhandlere flere gange, og de har haft kigget på problemet og kigget til remmen, men fastholder, at sådan skal en 406'er lyde efter at peugeot har lavet nye remme og remstrammerhjul. Tandremmen kan ikke løsnes yderligere er også meldingen fra peugeot. Bilen har nu kørt 82.000 og lyden er der stadig specielt i koldt og fugtigt vejr. I tørt vejr bliver støjen mindre, hvis omdrejningerne stiger ca. 200 omdr. til 1100, når A/C kører.

Er der nogen, der erfaringer smålarmende tandremme?

Mvh tmt
« Senest Redigeret: 14. April 2005, 22:08 af tmt »

Christian Jensen - Webmaster

• Administrator
  • Full Member
    • Vis profil
    • Peugeot Club Danmark
  • By: Ølstykke
RE: Tandrem i 406 ny model
« Svar #1 Dato: 16. April 2005, 14:43 »
Citér
tmt skrev:
Hej

Tilbage i september fik jeg skiftet tandrem i min 406 2,0 st fra 99, der på daværende tidspunkt havde kørt 66.000. Jeg bemærkede straks, at den nye rem ved tomgang havde en mislyd, som om remmen hvert 2. sekund knuber sig op et eller andet. Bilen har været hos 2 aut. peugeot forhandlere flere gange, og de har haft kigget på problemet og kigget til remmen, men fastholder, at sådan skal en 406'er lyde efter at peugeot har lavet nye remme og remstrammerhjul. Tandremmen kan ikke løsnes yderligere er også meldingen fra peugeot. Bilen har nu kørt 82.000 og lyden er der stadig specielt i koldt og fugtigt vejr. I tørt vejr bliver støjen mindre, hvis omdrejningerne stiger ca. 200 omdr. til 1100, når A/C kører.

Er der nogen, der erfaringer smålarmende tandremme?

Mvh tmt

Hejsa,

Fik selv skiftet tandrem på min Peugeot 205 m/16v motor i stil med din, og der blev remmen strammet lidt mere end normalt fordi den også bruges til ræs. Når remmen er strammet, kommer der nærmest en form for hylen fra remmen. Ikke nogen metallisk lyd eller noget, men man kan nærmest forstille sig "tænderne" på remmen giver en lille lyd, og når man så kører stærkt så bliver det til en højfrekvent tone. Nu larmer min bil så meget i forvejen, så det har ikke generet mig. Så jeg tror altså ikke dit problem ligger i hvor stram eller løs din tandrem er. Ændre intervallet sig markant når du giver gas? Her tænker jeg specielt på når du går fra tomgang og så evt. 4-5000 omdrejninger. Der er jo også andre remme i bilen der kan drille så som kilerem og rem til aircon, som kan have fået en skade da det andet blev lavet. Jeg ville lige tage en føler (mens bilen er slukket selvfølgelig) på de synlige remme i motorrummet og se om de fejler noget. Måske kan man se den ene hopper lidt hvis motoren er tændt, men så er det om at holde fingrene væk :)

/Christian

tmt

• Gæst
RE: Tandrem i 406 ny model
« Svar #2 Dato: 16. April 2005, 15:24 »
Hej igen

Lyden kommer fra tandremmen, da man tydeligt hører lyden ved tandremshuset og den kan kun høres ved ca. 800-1000 omdr. Ved højere omdrejninger høres lyden ikke ud over den sædvanlige peugeot hylen fra remmen.

Mvh TMT