Forfatter Emne: 206 - Vinterdæk hele året?  (Læst 2040 gange)

Corell

• Gæst
206 - Vinterdæk hele året?
« Dato: 02. Februar 2010, 17:34 »
Hej Forum.

Jeg er ny på forummet og har forsøgt at søge efter svaret på mit spørgsmål, men desværre ikke fundet noget. Jeg beklager, hvis jeg skulle have overset det :)

Det jeg forsøger at finde ud af er, hvor stor forskel i brændstof-forbrug der vil blive ved at køre på vinterdæk hele året, kontra sommerdæk forår, sommer og efterår og vinterdæk om vinteren.
Jeg kører i en 206 1.4HDi, og kører ca 13000km årligt i sommerdæk-månederne og ca. 8000km årligt i vinterdæk-månederne.
Er der nogen der har erfaring med, hvor meget forbruget stiger ved kørsel med vinterdæk i sommerligt vejr?
Mit forbrug svinger naturligvis lidt henover året, men jeg ligger på ca. 21-23km/liter på sommerdæk.
Er der noget med at vinterdækkene samtidig slides hurtigere ved kørsel i varmere vejr end sommerdækkene ville blive?
På forhånd tak - og der kommer nok flere spørgsmål hen ad vejen.
Tak for et godt forum.

/Corell

sttn

• Gæst
RE: 206 - Vinterdæk hele året?
« Svar #1 Dato: 02. Februar 2010, 20:31 »
Hej

Der er vel ikke nogen tvivl at dit forbrug er størrer om vinter da du vel bruger EL ting mere bilen ,og den står "måske" lidt mere i tomgang ?
Personligt har jeg aldrig tænkt om bilen køre længer eller korter på liter ,det er vel klart at et vinterdæk vil bruge mere brændstof en et sommer dæk eller var der vel ikke nogle der opfandt nye dæk i disse CO2 tider.(læs sommerdæk)
Vinterdæk larmer også mere og bremse dårligere og slides mere om sommer måske du skulle købe MS dæk de "virker?" lidt til begge sider hvis man ikke har lyst skifte ( en smags sag)
Folket er jo heller ikke enige om Vinter/sommer sutter om man bør skifte eller håbe det ikke blev vinter dette år og køre på sommer dæk ,( kikker lige ud af vindue det sner) måske der er nogle der har testet det du søger

hilsen
steen

Corell

• Gæst
« Svar #2 Dato: 02. Februar 2010, 20:46 »
Tak for din kommentar.
Jeg tror brændstofforbruget afgøres af det du nævner ... det har jeg naturligvis ikke tænkt på.
Mht. slid på vinterdæk om sommeren - så har jeg forsøgt at finde frem til tests af helårsdæk kontra sommer og vinterdæk mht. slitage ved helårsbrug. Disse er også M+S markeret og vil lette sagen når jeg ikke behøver skulle skifte dæk 2 gange årligt samt evt. betale for opbevaring, da jeg ikke selv har pladsen til dem.

silverfox

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03. Februar 2010, 18:41 »
Hvis du kun vil have 1 sæt dæk, skal du køre på sommerdæk. Det har intet at gøre med brændstofforbruget. Men sommerdæk er bedre på tør og våd vej hvad angår køreegenskaber og specielt bremseevne. Helårsdæk er en fantastisk dårlig løsning! Det er ok om sommeren og ok om vinteren, men ikke decideret godt under nogen forhold. Som vejret er nu, er vinterdæk en klar fordel, ja nærmest uundværligt. Du skal også tænke på, at du jo ikke slider dine sommerdæk når du kører på vinterdæk. Så i det lange løb er 2 sæt hjul den bedste og sikreste løsning.

sttn

• Gæst
« Svar #4 Dato: 03. Februar 2010, 19:30 »
Hej

Som Silverfox skriver ,at sommer Dæk hele året, den mulighede er der jo .
Så hvis man kan lade sin bil stå når det sner og håbe at det ikke sner når man er " ude" eller bliver isglat ,selv vinterdæk og is er heller ikke det bedste der findes .
Nu ved jeg ikke hvordan du bor ,men de fylder nu ikke så meget op på en hylde/et stativ der er lavet dette, det med at skifte det er til at over se ,når man har prøvet det et par gange,så holder man jo sin viden om hjul skift ved lige ikk... test om vinter/sommerdæk ? det findes sikkert et eller andet sted ude i wwww. ? har du prøvet hos FDM eller i det Tyske ADAC..

Hilsen
steen