Hej Nicolaj,
Ja, jeg vil godt forsvare Peugeot 106. Jeg har haft min fra ny. Har nu kørt næsten 400.000 i den. Og ud over almindelige sliddele (støddæmpere, bremser, kobling, filtre, dæk, tandrem, tændrør, udstødning, væsker, forrude (ja, forruder er også en sliddel, når man kører meget på motorvej)) så har der ikke været andet. Den kører stadig på samme motor og gearkasse uden mislyde, og kompressionen er ens på alle cylindre og er kun en smule lavere, end da den var ny. Eneste sted der er begyndt at komme rust er i den nederste samling mellem hjulkasse/vange/bund bagi. Imponerende, ikke? Ud over en slidt blæser og en slidt tændingslås har der ingen elektriske problemer været. Den kører stadig på samme starter og generator.
Og ja, bagtøjet er et svagt sted p.g.a. vores våde klima. Bærearmene er lejret i nålelejer, og i løbet af årene sniger der sig vand ind dér. Så ruster lejerne og til sidst knirker bagtøjet eller bærearmene sætter sig. Man kan få fine, rustfrie bagbroer med bremser og ALB-ventil, importeret fra bl.a. Grækenland hos huggerne til omkring 2500. Det tager et par dage at skifte bagtøjet. Har lige prøvet det.
En anden god ting ved en 106'er, at den efterhånden har så mange år på bagen, at rigtig mange reservedele kan fås uoriginale, og det afspejler sig på priserne på de originaldele.
Men pas på en GTI model. Hvem har haft den før dig? En Brian type, der har startet med hjulspind ved hvert lydkryds og som har givet den fuld gas på en vinterkold morgen-motor?
God jagt og god fornøjelse.
106 Naestved