Forfatter Emne: høj tomgang  (Læst 1113 gange)

snuden

• Gæst
høj tomgang
« Dato: 08. April 2011, 22:41 »
Jeg har følgende problem med min trofaste Peugeot 306 1,6 benzin årgang 94. Motoren kører periodisk højt i tomgang ( nogle gange op til 3000 omd. ). Motoren begynder nogle gange at gå højt i tomgang umiddelbart efter start, men jeg har også oplevet den gøre det efter længere tids kørsel. Nogle gange falder omdrejningerne pludselig til normal værdier efter længere kørsel, andre gange fortsætter det bare. Jeg syntes på et tidspunkt at bemærke, at der var en sammenhæng mellem vejrskift til koldt fugtigt vejr og problemerne, men er nu meget i tvivl.  Problemet startede for et år siden, hvor der var langt mellem, men de er siden begyndt at optræde hyppigere.
Jeg har været hos Peugeot til et almindeligt service tjek, hvor jeg spurgte ,om det kunne være tomgangsregulatoren, men de sagde at bilen ikke har en sådan? I øvrigt sagde de at lambda sonden regulerede, men at de kunne skifte den for en sikkerheds skyld for 3200kr.

Med min begrænsede viden om bilen, er jeg lidt på herrens mark. Jeg håber derfor på lidt ekspert bistand fra nogle venlige sjæle.  Jeg har læst mig frem til, at det kan være en af følgende problemstillinger.  Er disse de mest sandsynlige? Kan jeg på nogen måde udelukke nogle af disse og evt selv finde frem til og udbedre problemet.

1. Defekt tomgangregulator.

2. Tilsodet/irret gasspjæld

3. Defekt lambdasonde

4. Revne i vacum slange

5. defekt kølevandstemperaturmåler

Mvh lars bye:):)