Forfatter Emne: Gearkasse??  (Læst 1916 gange)

Christian T

• Gæst
Gearkasse??
« Dato: 21. November 2005, 21:49 »
Lige et spørgsmål?

Hvad vil det helt præcist sige når man siger gearkasse med spær? Jeg har også hørt om gearkasse med differentiale-spær, er det det samme?
Jeg har også hørt om bagtøj med spær, men det er jo på baghjulstrukne biler at det er aktuelt.
Det gør ikke noget hvis forklaringen bliver lidt teknisk, det må den meget gerne.

JR Peu406geot

• Gæst
RE: Gearkasse??
« Svar #1 Dato: 21. November 2005, 23:45 »
Citér
Hvad vil det helt præcist sige når man siger gearkasse med spær? Jeg har også hørt om gearkasse med differentiale-spær, er det det samme?
Jeg har også hørt om bagtøj med spær, men det er jo på baghjulstrukne biler at det er aktuelt.
Det gør ikke noget hvis forklaringen bliver lidt teknisk, det må den meget gerne.

For det første er der ikke noget der hedder gearkasse med spær, hvis der er spær så sidder det i differentialet, derfor navnet differentialespær ;) Og korrekt det sidder i bagtøjet på en baghjulstrækker, men på en forhjulstrækker er der ógså et differentiale, det sidder bare integreret i gearkassen, imellem selve gearkassen og trækakselen/kraftudtaget.
Differentialet er sådan set et slags T-styk, der fordeler kraften fra 1 aksel(krumtap og højgearsaksel) ud til dine 2 trækaksler, hvordan selve spærret virker er straks lidt sværrere at forklare med bogstaver, men det virker sådan set på den måde at der bliver en mere eller mindre fast aksel imellem hjulene, afhængig af hvor meget spær der er, istedet for at hjulene har hver deres aksel, og kan køre for sig selv( ligesom om vinteren når man er kørt fast)men prøv at søg lidt på nettet, der er garanteret et eller andet med det et sted og evt. en tegning  ;)
« Senest Redigeret: 21. November 2005, 23:50 af JR Peu406geot »