Forfatter Emne: 307'er der hyler fra servo systemet  (Læst 2944 gange)

travis

• Gæst
307'er der hyler fra servo systemet
« Dato: 21. Oktober 2005, 15:30 »
Hej !
Jeg har en 1/2 år gammel 307'er 1.6 der har en irriterende lyd, der efter P-mekanikernes påstand stammer fra servo-pumpen.
VEd første værkstedsbesøg hos P. Ballerup fik jeg meldingen "sådan ska' de lyde". Forsøgte dernæst hos P. Køge der mente at lyden måske var lige kraftig nok. De skiftede servopumpen men desværre har det ikke hjulpet.
Det jeg er interesseret i at vide er om andre er bekendt med denne baggrunds hyletone (lyder lidt som prøvebilled tone fra tv - hørt fra kabinen).

Mvh
travis

Lars 307SE

• Gæst
RE: 307'er der hyler fra servo systemet
« Svar #1 Dato: 22. Oktober 2005, 21:58 »
Hej Travis

Først - T' Lyk's med "Løven" - det er jo en herlig øse  :)

Hylen - jeps - det er TV'et der ikke er slukket - og jeg har lige haft lånt en 90 HK Diesel - og den gjorde det samme.

Jeg tror det har noget at gøre med belastningen af pumpen - for lyden er højest når den holder stille med hjulene ligeud. Det må være slangerne eller ophængene til pumpen der skal isoleres fra blokken - for det er nok ikke drivrem eller remhjulene der "skriger"

Men - jeg er ikke sikker ...

/Lars

travis

• Gæst
« Svar #2 Dato: 23. Oktober 2005, 12:58 »
Hej Lars !

Det er rart nok jeg så ikke er "palle-alene-i-verden", men at andre også har bemærket det. Netop det at lyden er værst i tomgang kan jeg bekræfte.
Jeg gad så godt vide om det er noget man må leve med eller om det er noget evt. der kan fikses ??
Når først man har fået stillet skarpt på en lyd kan den være svær at ignorere :)

De først P-mekanikere fra Ballerup kiggede på gummi-ophæng, erstattede dem vist hist og pist. Dernæst blev pumpen så skiftet. Jeg håber ikke at høreværn er den eneste vej frem.

Mvh
travis

norlinger

• Gæst
« Svar #3 Dato: 26. Oktober 2005, 22:47 »
Lyden er stærkest ved lav hastighed (pumpen kører langsommere des hurtigere bilen kører) og det er jo der man er mest opmærksom på støj fra motorrummet. Denne bil er faktisk i sig selv meget støjsvag og derfor høres selv noget så svagt som en servopumpe. Måske man kunne indkapsle pumpen på en måde så støjen isoleres (og måske man som sideeffekt vil kunne gøre den tør så dens eltilslutninger ikke irrer (brande - nogen der husker...).

travis

• Gæst
« Svar #4 Dato: 02. November 2005, 22:08 »
Ok enden på min historie blev at jeg tog kontakt til P. Danmark. Der fik jeg en grundig forklaring på lyden. Den er på alle 307'ere i mere eller mindre udstrakt grad. Kan variere med temperatur o.lign. Kan ikke isoleres da det er hele systemet inkl. rør der skaber lydbilledet.
Så alt i alt er det en "feature" snarere end een fejl :)

Mvh
travis