Forfatter Emne: Udskiftning af nederste bærekugle på Peugeot 407  (Læst 8640 gange)

KimH

• Gæst
Udskiftning af nederste bærekugle på Peugeot 407
« Dato: 14. December 2011, 01:10 »
Jeg har i dette forum læst mig frem til at en defekt nederste bærekugle ofte opdages pga. klonk-lyde under kørsel. Min 407 fra 2004 har endnu ingen klonk-lyde, men nu har to forskellige mekanikere kommenteret at nederste bærekugle ved højre forhjul skal skiftes.
Er der nogen der har prøvet at skifte den selv som kan fortælle præcis hvordan det gøres? Jeg regner med at bremsekaliberen og bremseskiven skal afmonteres først, og det har jeg prøvet før. Men hvad er fremgangsmåden herefter? Goldwings link i en anden tråd fører ikke helt frem til det ønskede, og da trådene hvor nederste bærekugle nævnes har overskrifter som "klonk-lyde" eller lignende, kunne dette være en reparationstråd med letgenkendelig overskrift.
Der skal bruges nogle specielle torx-toppe til at afmontere bremserne. Eller de er ikke specielle for en fransk bil, men det er ikke nogle jeg har haft brug for ved tidligere biler. Det er vist det fif jeg kan bidrage med.
Mvh. Kim

Goldwing

• Hero Member
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Udskiftning af nederste bærekugle på Peugeot 407
« Svar #1 Dato: 14. December 2011, 07:46 »
Hej så får du 3 foto

Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

KimH

• Gæst
« Svar #2 Dato: 14. December 2011, 20:14 »
Jeg siger mange tak. Jeg vil tænke lidt over om det er noget jeg vil vove at begive mig ud i.

SKP

• Gæst
RE: der er ikke noget i det
« Svar #3 Dato: 15. December 2011, 21:15 »
der er ikke noget i det, især ikke hvis du har en lift, så er det nem. du skal bruge en presse til at presse det nye på.

KimH

• Gæst
RE: Forstærket bærekugle + værksteders tilbud på udskiftning
« Svar #4 Dato: 21. December 2011, 00:27 »
Det var ved et 5+ eftersyn hos Peugeot at de påtalte fejlen.
På det udleverede papir står "slør i højre og venstre fripleje". Jeg mener at der også blev sagt "nederste bærekugler" (eller at bilen har friplejer i stedet for bærekugler/nederste bærekugler) under gennemgangen. Pris 8700 kr.
Jeg har lagt opgaven på autobutler.dk og de to billigste værksteder tager 2600 kr i alt for udskiftning af to bærekugler med en times arbejdstid i alt. Et tredje værksted skriver at de bruger en forstærket bærekugle. De skal bruge fire timer og prisen er 4300 kr i alt.
Mon der er forskel på reparationerne?
Jeg har læst her på forummet at det er noget med de nyere årgange har en forbedret konstruktion eller en forbedret bærekugle. Men i samme eller anden tråd skrives der at den forbedrede bærekugle ikke kan bruges på de tidlige årgange.

Redigeret: Jeg skrev i første indlæg at det kun var i højre side. Peugeot sagde begge sider, men en anden mekaniker der satte nye vinterdæk på mine fælge mente den kun trængte i højre side. For et par dage siden undersøgte jeg det selv og kan mærke ca. lige meget slør i begge sider. Jeg vil gætte på det er 2-3 mm. (Forhjulene skal være fri fra jorden for at man kan mærke evt. slør)
« Senest Redigeret: 21. December 2011, 11:04 af KimH »

pug407aut

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Aalborg
« Svar #5 Dato: 21. December 2011, 01:20 »
det tager ca. 1 time pr styk hvis man skifter selv, hvis man er lidt fiks på fingren.
bærekuglen koster fra 900 uoriginal til 1123 kr originalt stykket
« Senest Redigeret: 21. December 2011, 01:21 af pug407aut »
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Nesko BiH

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 22. December 2011, 18:02 »
Hej Kim!
Jeg skiftede mine bærekugler i 2009 i Pug Flensborg.
Det HELLE kostede 258 Euro. Det tager 2 timer til skifte begge sider.
Bilen er synet i maj og var fejlfri.,dvs den skal holde mindst 4 år som den der er monteret fra fabriken. De er meget dygtige. Hvis du skal bruge adresse og tlf. nr så skriv !!!!;)

Hilsen fra Herning !!:)

KimH

• Gæst
« Svar #7 Dato: 22. December 2011, 20:46 »
Hej Nesko BiH - jeg skrev til Peugeotværksted Autohaus Günther Thomsen i Flensburg som skulle have 440 Euro. Jeg har lavet aftale med et værksted 10 km fra Århus - men skriv gerne hvor du fik det lavet, så andre kan bruge oplysningen på et andet tidspunkt. Der er sikkert mange, der får brug for at få skiftet denne del.

Mvh. Kim

Nesko BiH

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 22. December 2011, 21:32 »
Hej igen !:)
Skriver direkte fra fakturen :
Autohaus Thormann Gmbh
Adr: Zur Bleiche  45
24941  Flensburg
tel 0461 90 23 45

Pris : 258,90 Euro Lavet 30.04.2009

Hilsen fra  Herning !;)

morgan

• Gæst
« Svar #9 Dato: 23. December 2011, 08:20 »
hejsa

Jeg har lige skiftet bære kugler på 407...

det tog mig præcis 3/4 time. kunde betalte 1 time a 350 kr + bære kugler.

dvs 2350 + moms.

man tager hele bremse konsol af, man tager styre kugle af. Løsner knokkelled og løsner nedre bærearm.til sidst løsner man bærekugle.

man tager med en stor mejsel og banker "kugle/konsol" af og flækker med en mejsel den inderste metal krans. pling plong og det hele er taget af.  renses og god med kobberfedt og man banker den nye op forsigtig, så den er i bund... og så er det bare at samle og det tager 20-25 minutter pr side.

Hvis man er i tvivl, så kan man lige smide sporings app på og tjekke om alt er ok.
« Senest Redigeret: 23. December 2011, 08:22 af morgan »