Forfatter Emne: 406 1.8 udsættere..  (Læst 1589 gange)

JR Peu406geot

  • Gæst
406 1.8 udsættere..
« Dato: 09. April 2012, 22:43 »
Hey all...

Min 406 1.8 16v. 2004 har hakket lidt i det i noget tid nu og jeg har egentlig aldrig helt fundet fejlen. Den har gode perioder hvor der faktisk ikke er noget og så pludselig hakker den ad H til, når den skal trække.

Tændspole skiftet for ca. 20.000 siden og tændrør er nye, men ingen af delene har ændret på status.

Nu opdagede jeg så for 2. gang at der er en sammenhæng imellem nogle forhold.
Hvis jeg kører en længere strækning f.eks. 150 km. ved "høj hastighed" motorvej og så videre på landevej, så den er brændt godt igennem, når man så kommer til byer hvor man kommer ned på 50-60 i høj gear og næsten ingen gas, så kører den rigtig skidt, der forekommer direkte udsættere og den hakker vildt.
Gearer man så ned og kører ved højere omdrejninger, så kører den fint, men lyder selvfølgelig frygteligt. Går i høj gear igen (3,4 og 5)og udsætterne kommer så igen.
Ud af byen, på gassen, op i gearene... 100-110+ så kører den fint igen.

De næste par dage efter sådan en tur på 160-170 km.(lige i dette tilfælde) kører den rigtig skidt ved lave hastigheder og højt gear, bykørsel er et mareridt!  Men fuld gas fungerer.

Det fortager sig så ligeså stille igen og problemet bliver mindre indtil næste gang man tager en langtur og giver noget gas.

Hvad er det der sker ved de lange ture og høje omdrejninger, nogen der har en ide eller 2 ?

Jesper

karl

  • Gæst
RE: 406 1.8 udsættere..
« Svar #1 Dato: 16. April 2012, 14:05 »
http://www.406oc.co.uk/viewtopic.php?t=3489

Ovenstående er link som viser hvordan man renser Trottle body som er den der styrer tomgangen, og lave omdrejninger. Det hjalp på min 406 er.

kitojo

  • Gæst
RE: 406 1.8 udsættere..
« Svar #2 Dato: 16. April 2012, 15:59 »
Jeg er med på en lytter her, for min 406 1.8 fra 2003 gør nogenlunde det samme. Jeg har kikket lidt rundt og fundet ud af at det kan være stepmotoren. En mulig udskiftning skulle ikke være så svært. Ved bare ikke hvad sådan en motor koster.

jb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 358
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: 406 1.8 udsættere..
« Svar #3 Dato: 16. April 2012, 19:33 »
Citér
kitojo skrev:
Jeg er med på en lytter her, for min 406 1.8 fra 2003 gør nogenlunde det samme. Jeg har kikket lidt rundt og fundet ud af at det kan være stepmotoren. En mulig udskiftning skulle ikke være så svært. Ved bare ikke hvad sådan en motor koster.


Betal du bare hvad det koster din fedtr..:) :) :)
« Senest Redigeret: 16. April 2012, 19:37 af jb »
3008 II 2.0 Allure Bluehdi

JR Peu406geot

  • Gæst
RE: 406 1.8 udsættere..
« Svar #4 Dato: 16. April 2012, 21:55 »
Jeg har nu skiftet stepmotor, bedre ?? hmmm... tjaaa, den kører anderledes, nok også bedre, men om det er helt 100% væk, er jeg endnu ikke så sikker på.

Har dog ikke lige nappet 150 km. med høj hastighed for at se hvordan den reagerer, men fik en god snak med en peugeot værkfører, som mente det nok var den, med den begrundelse, at den på de 150km, med høj hastighed "lærte" at køre sådan og kunne derfor ikke køre langsomt mere, før den igen havde haft et par dage til at "lære" det. Den forklaring åd jeg, da jeg har haft lignende probs på en ældre 406 og kendte lidt til "oplæringen" fra dengang.

Men bilen kører bedre nu! mest mærkbart ved igangsætning, motor omdr. dykker ikke så meget ved tilkobling mere og skaber derfor ikke rystelser, som en kobling der rusker, det havde den nemlig også en smule tendens til også.
Den er også blevet bedre til at køre i byen indtil nu, men det er jeg spændt på at se om den også kan efter den næste motorvejstur :|

Priser:
Peugeot - 1600 incl. moms
Citroen - 976 incl. moms
FTZ - 732 incl. moms.

Alle er af mærket VDO med nummer A96156  -> PUG nr. 1920CA

Jesper