Forfatter Emne: Fartpilot og brændstof økonomi…?  (Læst 3135 gange)

B V Hansen

• Gæst
Fartpilot og brændstof økonomi…?
« Dato: 11. April 2012, 10:43 »
Hej.
Jeg købte for ganske kort siden en ny Peugeot 207 SW 1,6 HDI 112hk. (fin lille bil iøvrigt)
Nu jeg overvejer om jeg skal have eftermonteret en fart pilot i bilen hos Peugeot.

Mit spørgsmål er følgende: Kan man spare brændstof med fartpiloten aktiv på eksempelvis motorvej med 110kmt.
Eller kan man få bilen til at køre flere kilometer på literen ved selv at have foden på speederen med en konstant fart på 110kmt….?

På forhånd tak. :)

ftoft

• Gæst
RE: Fartpilot og brændstof økonomi…?
« Svar #1 Dato: 11. April 2012, 11:35 »
Det tager 30minutter at installere en Fartpilot, du skal bare have adgang til PP2000 og en torx 20 samt en skarp kniv.

Jeg har lige installeret en fartpilot, og det er bare skønt og afslappende når man enten kører på motorvej eller hoved vej

men om man sparer noget det ved jeg ikke men er ikke i tvivl om at jeg altid gerne vil have fartpilot, så min fartpilot har kostet mig 550,-

djhyre

• Gæst
« Svar #2 Dato: 11. April 2012, 13:19 »
Jeg er af den overbevisning, at man som udgangspunkt sparer brændstof (rent teoretisk ved jeg det ikke).

Om ikke andet, så er det en super fed opg afslappende feature, så smid du bare sådan en fætter i maskinen :)

MortenKaa

• Gæst
« Svar #3 Dato: 11. April 2012, 13:54 »
Jeg er ret sikker på at du kan spare brændstof ved at bruge fartpilot. Bilen forbrænder absolut mest brændstof når man accelerere, og ved at slutte fartpiloten til, minimere du mængden af acceleration.

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 12. April 2012, 00:14 »
Hej

Helt uvidenskabeligt og teoretisk og uden bevis, vil jeg påstå at en pilot bruger MERE brændstof. Prøver at forklare, du kører ud af lige vej og holder konstant hastighed, vejen stiger lidt du holder stadig speederen i ro og bilen falder måske en anelse i fart op ad bakken, det er jo meget normal kørsel i alm trafik. Med pilot vil den jo prøve at holde farten op ad bakken, og giver dermed mere gas altså højere brændstof forbrug til følge.

Om min teori holder stik ved jeg ikke.

Måske nogen har prøvet i praksis at køre med og uden, og måle forbrug.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

pug407aut

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Aalborg
« Svar #5 Dato: 12. April 2012, 00:57 »
Citér
Ole S skrev:
Hej

Helt uvidenskabeligt og teoretisk og uden bevis, vil jeg påstå at en pilot bruger MERE brændstof. Prøver at forklare, du kører ud af lige vej og holder konstant hastighed, vejen stiger lidt du holder stadig speederen i ro og bilen falder måske en anelse i fart op ad bakken, det er jo meget normal kørsel i alm trafik. Med pilot vil den jo prøve at holde farten op ad bakken, og giver dermed mere gas altså højere brændstof forbrug til følge.

min 407 hdi med fart og limit, synes jeg at når man køre op af bakke så holder den samme fart uden at man mærker at den får ekstra at leve af, ned af bakke lukker den af for føden.
men så synes jeg det er som om den bruger ca det samme som manuelt.
min tideliger 406 benzin kunne man mærke at den fik lidt mere at leve af op af bakker, ned af bakker lukede den ikke helt af for føden
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

obak

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 12. April 2012, 08:28 »
Citér
Ole S skrev:
Hej

Nogen på Citronik.dk har samme opfattelse, men jeg vil gerne slutte din sætning..
Når det så går ned af igen og du holder spederen i "ro" så kommer du til at køre hurtigere, mens dem med fartholder holder det fastsatte tempo. Det er acceleration der koster.

Men jeg ved det som sagt ikke, på Citronik.dk  er der mere som emnet.
New 308 Blue HDI 2.0 SW

silverfox

• Gæst
« Svar #7 Dato: 12. April 2012, 13:04 »
Men en fartpilot sat til, eliminerer du alle de små korrektioner der laves når man selv har foden på speederen. Det er det der sparer brændstof.
De nye fartpiloter er adaptive, dvs de holder farten op ad bakke ved at tilføre mere brændstof.

Man kan ikke bare "smide" en fartpilot i en bil med Full-CAN og Euro5 motor, som den du har. Det koster 4495 kr ved Peugeot og vil måske spare lidt brændstof men det er primært pga komfort.

sttn

• Gæst
« Svar #8 Dato: 12. April 2012, 15:37 »
Hej

mindre brænstof tro ikke, men er dejligt på lange ture hvor der ikke er for meget kø ?... På en HDI hvor man har sat den til EX 130km/t og må slå den fra og igen sætter den til så sker der der noget man kan mærke de " voldsomme" G påvirkninger :D indtil man når de 130 igen

på langtur syd på ca 16 på liter ved 160km/t som max hastighed..
« Senest Redigeret: 12. April 2012, 15:37 af sttn »

ftoft

• Gæst
« Svar #9 Dato: 27. April 2012, 13:00 »
Nu har jeg kørt en FULD tank med fartpilot.

Jeg kører normalt 18,5 km/liter 307 HDI 1,6 STC.
Denne gang er jeg på 19,2 km/liter, men jeg har ændret adfærd!!

Mine erfaringer har lært mig rigtig meget og noget vidste jeg jo godt, at ved at sænke farten så ruller dytten længere, men med en fartpilot så er det hamrende nemt at sætte lige den hastighed som man ønsker, og sikken en komfort man har når man kører. Kan varmt anbefale en fartpilot. og så for sølle 550,- og 15minutters arbejde.....den skal bare i :P

Jeg har normalt holdt en speedometer visning på 120 på motorvej (110) men efter jeg har fået fartpilot så sætter jeg den til 117, og nyder at se at "VI RULLER" mere end 23km/literen (ved godt det afhænger af hældning samt VIND)

Hvis jeg sætter CC til det skiltene siger ja så runder jeg 21km/liter

Mvh
Flemming

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 27. April 2012, 16:47 »
Hej
Hvordan kan det næsten lade sig gøre?

Citér
Kan varmt anbefale en fartpilot. og så for sølle 550,-