Forfatter Emne: Bremserør 206 HDI  (Læst 3944 gange)

Mariusdk

• Gæst
Bremserør 206 HDI
« Dato: 01. August 2012, 18:12 »
Hej Guys
Jeg ligger og skifter de lange bremserør på min 206 hdi fra o6 og det ser fint ud men der er forskel på nippelen i h og v side der vor de skal skrues på bremseslangen ud til bag hjulene.
på de gamle rør er der samme nippeler i begge sider.
på de nye er der samme nippel i begge ender så nu ved jeg ikke om det er forkerte rør eller om jeg skal skifte bremseslangen ?
måske er der sket en ændring så slangen skal skiftes samtidig med rørene ?
Jeg har købt hos t hansen så det hjælper ikke at spørge der

heinohansen

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
RE: Bremserør 206 HDI
« Svar #1 Dato: 01. August 2012, 21:27 »
det er thansen der har lavet fejlen peugeot og citroen laver ikke om på sådan noget.. alternetivt må du købe en slange hos thansen den må da passe på deres egne rør... normalt ville man selv lave bremse rør
Heino Hansen Citroën tekniker

Mariusdk

• Gæst
« Svar #2 Dato: 02. August 2012, 14:46 »
Jeg satte en anden omløber på jeg går ud fra at det var for at kunne holde styr på højre og venstre rør det var lavet sådan.
men nu kan jeg ikke få tryk på den
i h side er der næsten ikke noget tryk og der er luft et eller andet sted i systemet.
skal den stå helt plant for at kunne luftes ud ?
jeg har den klodset op bag til.

midph

• Gæst
« Svar #3 Dato: 02. August 2012, 18:48 »
..håber da du har en til at hjælpe med at lufte ud og holde trykket mens du åbner niplen for udluftning..eller du har apparatet til det ,så du kan gøre det alene..eller???..og du er sikker på at der ikke sidder noget skidt i rørene,nu du har sat ny omløber på??..mvh
« Senest Redigeret: 02. August 2012, 18:49 af midph »

Mariusdk

• Gæst
« Svar #4 Dato: 02. August 2012, 19:08 »
Jow jow
Jeg har fruen til at trampe i pedalerne.
Det der undre mig er at flow er lavt både på højre forhjul og baghjul.
Altså når der er pumpet lidt så holder hun og jeg åbner men de kommer mere i v side end i h og der er næsten ikke n oget tryk på pedalen .
jeg lærte at lave biler i slutningen af 70 starten af 80 så jeg syntes at k70 er en smart bil .det betyder også at der er sket lidt på bil fronten siden.
jeg tænkte om abs systemet kunne have en betydning for det aner jeg ikke hvordan virker.

heinohansen

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 02. August 2012, 22:17 »
åben skruen, lad hende pumpe når der kommer væske lukker du og så kan du pumpe tryk
Heino Hansen Citroën tekniker

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 02. August 2012, 22:27 »
Hvis ABS blokken har været løbet tør som den nok har skal den udluftes med Tester og Bremseudlufter som holder er konstant tryk  samtidig med ABS pumpen kører  ellers kommer luften ikke ud

Mariusdk

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02. August 2012, 22:55 »
det lyder rimeligt for jeg skiftede de to rør til bag hjulene så der har været åbent ind i klodsen.
kan man ikke selv udlufte abs uden special værktøj ?

dalle83

• Gæst
« Svar #8 Dato: 03. August 2012, 09:01 »
Selvfølgelig ka man lufte ud uden tester og bremse udlufter.. Jeg har lige skifte komplet bremserør på en 306 ude i garangen. Og luftede ud på den gammel dags måde. Tar sin tid,men selvfølgelig kan man. Kørte til syn lige efter,og gik li igennem. Som der bliver nævnt,en der holder tryk og slipper på pedal,mens der en der åbner og lukker ved caliber ved udluftnings skruen. Åben udluftnings skrue, tryk i pedal i bund, hold tryk , luk udluftnings skrue, slip pedal.. Og bliv ved sådan. Du ka os starte med at fylde en flaske eller andet halvt op med bremsevæske, komme en slange ned i flasken, så den er dækket af væske, og sætte den på udluftnings skruen og åben, og så side og pumpe på pedal. Ik nogle hurtige pump, men stille og rolig. Så får du os presset luften ud.. Og den ka ik suge luft med ind, da slangen jo ligger i væsken. Forstår det som om det bremserør du skiftet? Og ik ABS blokken? Kan vær noget lort,hvis blokken er blevet skiftet. Har skiftet mange på 207, da bilen li kom, da der var fejl på dem. Men de blev da os luftet ud, på den måde jeg beskriver. Men kunne selvfølgelig drille, så i nogle tilfælde satte jeg en bremse suger på.

Mariusdk

• Gæst
« Svar #9 Dato: 04. August 2012, 21:37 »
Jeg har fået tryk på den nu
jeg købte en thansen ting der kunne sætte tryk på beholderen og så kørte jeg lidt grus vejs ræs for at få abs til at arbejde og så en ekstra udluftning .
Tak for gode råd og kommentare :)

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 05. August 2012, 22:45 »
Citér
dalle83 skrev:
Selvfølgelig ka man lufte ud uden tester og bremse udlufter.. Jeg har lige skifte komplet bremserør på en 306 ude i garangen. Og luftede ud på den gammel dags måde. Tar sin tid,men selvfølgelig kan man. Kørte til syn lige efter,og gik li igennem. Som der bliver nævnt,en der holder tryk og slipper på pedal,mens der en der åbner og lukker ved caliber ved udluftnings skruen. Åben udluftnings skrue, tryk i pedal i bund, hold tryk , luk udluftnings skrue, slip pedal.. Og bliv ved sådan. Du ka os starte med at fylde en flaske eller andet halvt op med bremsevæske, komme en slange ned i flasken, så den er dækket af væske, og sætte den på udluftnings skruen og åben, og så side og pumpe på pedal. Ik nogle hurtige pump, men stille og rolig. Så får du os presset luften ud.. Og den ka ik suge luft med ind, da slangen jo ligger i væsken. Forstår det som om det bremserør du skiftet? Og ik ABS blokken? Kan vær noget lort,hvis blokken er blevet skiftet. Har skiftet mange på 207, da bilen li kom, da der var fejl på dem. Men de blev da os luftet ud, på den måde jeg beskriver. Men kunne selvfølgelig drille, så i nogle tilfælde satte jeg en bremse suger på.

Reprationsmetoden er fra udskiftning af ESP blokken på en 207
kopieret fra Service box  , der står ikke noget om bremsesuger men der skal bruges en diagnosetester til udluftning fordi pumpen skal køre samtidig med der er konstant tryk på for at få luften helt ud

6.2. Udskiftning af hydraulikblokken ABS/ESP
Hvis hydraulikblokken ABS/ESP udskiftes, skal der foretages en udluftning udelukkende i henhold til diagnosetesterens procedure.
« Senest Redigeret: 05. August 2012, 22:53 af KHJ »

dalle83

• Gæst
« Svar #11 Dato: 06. August 2012, 19:24 »
Citér
KHJ skrev:
Citér
dalle83 skrev:

Reprationsmetoden er fra udskiftning af ESP blokken på en 207
kopieret fra Service box  , der står ikke noget om bremsesuger men der skal bruges en diagnosetester til udluftning fordi pumpen skal køre samtidig med der er konstant tryk på for at få luften helt ud

6.2. Udskiftning af hydraulikblokken ABS/ESP
Hvis hydraulikblokken ABS/ESP udskiftes, skal der foretages en udluftning udelukkende i henhold til diagnosetesterens procedure.

Ja det ved jeg godt at der står i service box,for har arbejdet 8 år ved peugeot indtil sidste år. Og har skiftet mange af de blokke. Men på værkstedet har vi luftet mange af dem ud,uden tester har været på. Derfor skriver jeg som jeg gør. Men ved af erfaring, at man ik altid gør som service box foreskriver. Fordi service box skriver en bestemt fremgang måde, for at tá et eksempel, udskiftning af tandrem.. - Følger man nødvendigvis ik fremgangs måde slavisk. Og brugen af special værktøj. Da det kan udføres professionelt forsvarligt, uden at gøre dette, når man har erfaring med det. Vedkommende skriver jo os, at han fik luftet systemet ud uden tester.