Forfatter Emne: klonk fra kobling  (Læst 2054 gange)

renen1980

  • Gæst
klonk fra kobling
« Dato: 22. August 2012, 21:28 »
hej. Har et problem. Når jeg kobler ud samtidig med jeg giver gas giver det nogen gange et kraftigt klonk når man lige nøjagtig rammer gassen samtidig med koblingspunkter. Gearstang vipper også samtidig med klonket. Umiddelbart syntes jeg ikke det virker som et ophæng. Tænkte om der evt er en forbindelse et andet sted der kan gøre dette. På det seneste syntes jeg også bilen er begyndt af føltes lidt ustabilt på vejen, når man kører, som om der kan komme nogle små rystelser eller sådan noget. Nogen som evt har bedre bud. Umiddelbart er der heller ikke noget der giver sig når man løfter bilen og hiver i hjultet, og trækaksel kan give sig ca 1 mm i længderetning. Bilen er en 308st 2011 1,6hdi 92hk. kørt 27000. værkstedet siger at den ikke lyder meget anderledes end andre fra samme årgang og skifter de ophæng som det måske var ville den bare gøre det igen om 1år

silverfox

  • Gæst
RE: klonk fra kobling
« Svar #1 Dato: 22. August 2012, 22:20 »
Alle biler vil give et "klonk" hvis du, så at sige, smider koblingen? Det lyder mærkeligt at værkstedet erkender at der er en fejl ved et ophæng, hvilket jeg osse har set før på 308, men ikke vil udbedre fejlen?
Jeg tror dog ikke det har noget med rystelserne at gøre. 308, 3008 og 5008 kan have et problem med bøsningerne i de forreste bærearme. Disse skiftes til en forstærket version og så forsvinder rystelserne.

renen1980

  • Gæst
RE: klonk fra kobling
« Svar #2 Dato: 23. August 2012, 13:39 »
jeg slipper ikke bare kobling. Det er når jeg ramme punkt ganske normalt og giver gas samtidig. Som man normalt kobler ud. Begrundelsen for ikke at skifte dem er at om 1 år vil det være galt igen. De bøsninger du snakker om har de også indflydelse på moterbevægelsen? Her tænker jeg det kraftige ryk i gearstang samtidig med klonk ved udkobling

silverfox

  • Gæst
RE: klonk fra kobling
« Svar #3 Dato: 24. August 2012, 08:33 »
Bøsningerne i bærearmen har ingen indflydelse på det "klonk" du oplever.
Jeg mener dog at der findes et cirkulære der beskriver et problem med et motorophæng. I nogle tilfælde skal det smøre, andre gange skiftes.
Jeg forstår stadig ikke, at værkstedet ikke vil skifte det ophæng? Hvis det løser problemet tvivler jeg på at det kommer igen om et år? Enten er det ophæng defekt, ellers er det ikke. Man kan ikke, reklamationsmæssigt, lave en lappeløsning på den måde.
Hvis du oplyser mig bilens stelnummer, kan jeg se om der ligger noget info vedrørende dit problem hos Peugeot.

renen1980

  • Gæst
RE: klonk fra kobling
« Svar #4 Dato: 25. August 2012, 13:42 »
har sendt en pm

renen1980

  • Gæst
RE: klonk fra kobling
« Svar #5 Dato: 25. August 2012, 15:15 »
har optaget nogle klip hvis det evt er til noget hjælp. De kan downloades på free-hidrive.com

password og adgangskode er peugeot

Der har jeg også fremprovokeret noget af lyden med kobling.

Kan det evt være noget kobling der er defekt??
Eller kan der være fuel cutoff og så slår moteren hårdt til igen?

renen1980

  • Gæst
RE: klonk fra kobling
« Svar #6 Dato: 26. August 2012, 21:05 »
vil lige fortælle videre. Idag var jeg på motorvej, kørte omkring 125 og det føltes som om undervogn og karosseri ikke fulgtes ad. Føltes ustabilt. Og når jeg så slap gassen ved slutningen af motorvejen så ligesom hoppede den afsted mellem 110 og 100 med motorbremsen. føltes nærmest som tyk i hele bilen ca 3-4 gange i sekundet.

renen1980

  • Gæst
RE: klonk fra kobling
« Svar #7 Dato: 05. September 2012, 19:47 »
????