Forfatter Emne: Hvidt snask i olien  (Læst 3863 gange)

folsgaard

• Gæst
Hvidt snask i olien
« Dato: 03. Januar 2013, 15:42 »
Hej igen...
Problemerne med min peugeot fortsætter...

Jeg er begyndt at opleve den hvide vaseline substans ved oliepinden når jeg checker olie...

Bilen bruger stort set ikke vand, og bliver ikke for varm. Jeg er klar over at det er et kendt slitage fænomen, men hvor alvorligt er min situation?

Er løsningen en ny toppakning? Eller kan det være alle mulige andre ting?

på forhånd tak

sttn

• Gæst
RE: Hvidt snask i olien
« Svar #1 Dato: 03. Januar 2013, 16:59 »
Hej

Du har helt sikkert fugt i olien er mit bud/ enten kølervæske/  eller også køre du alt for lidt så din motor aldrig bliver varm så den ikke kommer af med fugten i olien, måske du skulle runde et værksted det kan ikke være godt  i de god gamle dag kan jeg da huske for min mc tid den var mayo agtig i toppen når der var meget fugt i luften ? måske andre har bedre bud

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 03. Januar 2013, 17:16 »
Hej
Jo det kan være en defekt toppakning, altså hul imellem en vand og oliekanal. Kører du mange småture, så prøv at tage en ordentlig tur gerne motorvej, hvor motoren får lov at bestille noget. Derefter skal olien IKKE indeholde vand. Er olien fin sort/brun, er det sikkert bare kondens. Min gamle mi16 havde meget snask i oliedækslet i hele vinterhalvåret, sådan var det bare.

Prøv at tjekke dit kølevand, er der oliesnask i det, skal du nok ha kigget på den toppakning.

Folsgård skriv lige hvilken bil det drejer sig om.
« Senest Redigeret: 03. Januar 2013, 17:18 af Ole S »
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

406st

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 03. Januar 2013, 19:19 »
Min 405 1.8 var også tilbøjelig til at have lidt mayonnaise i oliedækslet i vinterhalvåret, men brugte ellers hverken olie eller vand på trods af at have rundet 360.000 km ;-)

Helt sjovt blev det ved juletid for to år siden, hvor det var rigtig koldt, hvor bilen på en tur pludselig lugtede brændt. Jeg holdt ind til siden og da jeg åbnede motorrummet var oliepinden "skudt" op og olie sprøjtet rundt i motorrummet! Går ud fra det kunne skyldes, at der sat et lille kondensprop i olien ved oliepinden, som var frosset til is?

Var også bekymret for en defekt toppakning.

VH Claus
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 03. Januar 2013, 22:44 »
Mayonaisen er jo kondens fordi motoren ikke bliver varm det sidder også i PCV systemet hvor det ikke kan ses  , det der er farligt er ved frostvejr så lukker slangerne af  frost fordi det meste er vand  og så kommer oliepinden op  eller endnu værre oliedækslet skydes af samtidig med trykket og så kommer der olie op  , i nogen tilfælde koster det en motor

folsgaard

• Gæst
« Svar #5 Dato: 04. Januar 2013, 11:05 »
Hey alle, tak for de gode svar...

Det er en peugeot 406 TS4 fra 2000. Den har kørt 310.000.

den plejer at køre forholdsvis korte ture, men den plejer dog at komme op i driftstemperatur. Jeg har lige været 500 km oppe i Sverige, og jeg har tænkt mig at skifte olie på den her i weekenden, så måske det har hjulpet på problemet.

Den bruger dog olie, men det har jeg læst at den model gør.

Det er ikke mit indtryk at mayoen ligger i olien eller i kølervæsken, så jeg håber på at det som i siger bare er fugt i luften.

mvh Christopher