Forfatter Emne: Peugeot 106 Rallye 1,3 Kølervæske forbrug  (Læst 2479 gange)

Yammis

• Gæst
Peugeot 106 Rallye 1,3 Kølervæske forbrug
« Dato: 11. Januar 2014, 13:42 »
Hej, jeg har sådan en 106'er som desværre bruger kølervæske. Jeg har lige skiftet toppakning på den, og den har for et halvt år siden fået ny køler.

Forbruget kommer så snart man kommer lidt op i omdr, for eksempel ved motorvejshastighed (5000 omdr, 140 km/t) så stiger temperaturen lige pludselig fordi den mangler kølervæske, og der skal nermest fyldes på hver gang den har fået lidt gas.. Køre man rigtig pænt bruger den stort set ingenting.
Olie bruger den intet af.

Nogen der har prøvet noget lignende, eller evt råd til hvad man kan tjekke? Har ikke fornemmelsen af at det løber ud når man holder stille, der synes ikke at være noget under bilen, når den har stået stille.

Mvh William J

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
RE: Peugeot 106 Rallye 1,3 Kølervæske forbrug
« Svar #1 Dato: 11. Januar 2014, 19:59 »
Hej
Har ikke prøvet noget lignende, men det lyder lidt som en defekt top eller toppakning. Måske bliver den først utæt når den kommer op i temp, og trykket stiger. Du har selvfølgelig tjekket alle slanger og forbindelser i motorrummet, når der er fuld tryk på systemet.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Yammis

• Gæst
« Svar #2 Dato: 12. Januar 2014, 09:47 »
Det startede i sommers, da jeg skiftede topstykke første gang, da der lå en skarp knast i som den ikke kunne synes med. Derefter begyndte den at bruge vand ved længere ture, og specielt på motorvej.

Så fandt jeg et nyt planet topstykke, da jeg tænkte at det andet kunne have været skævt (det kom fra en hugger), og så har jeg netop skiftet det og toppakningen, og problemet er der stadig. Har tjekket at der  ikke er synlige tegn på utætheder på kølerslanger og lignende.

Mvh William J

Tonni

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13. Januar 2014, 21:47 »
Har du fået planet blokken også, og tjekket den for mikrorevner?
En planet top er ikke altid ensbetydende med succes...