Forfatter Emne: Auto-elektronik geni søges !!  (Læst 3065 gange)

JR Peu406geot

• Gæst
Auto-elektronik geni søges !!
« Dato: 06. Juni 2006, 16:47 »
Hey all...

Jeg søger en person der har lidt teknisk indblik i blæser styringen og hvordan den fungerer på min 406`er..
Har diagrammer, og har sat mig lidt ind i dem, man mangler lige personen der har de sidste brikker, så det hele falder på plads...

kan jeg finde dig her ?????

J.R.
« Senest Redigeret: 06. Juni 2006, 16:48 af JR Peu406geot »

Torben Jensen

• Gæst
RE: Auto-elektronik geni søges !!
« Svar #1 Dato: 06. Juni 2006, 17:43 »
Er det fordi du skal monter oliefyr ?
og der er klimaanlæg i vognen ?
så kan jeg godt hjælpe, da jeg har samme vogn.

JR Peu406geot

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06. Juni 2006, 17:46 »
Damn hvor nice med en reply så hurtigt :)

Ja, jeg har monteret fyr, men blæser driller lidt, og det er "heldigvis" uden klima..hehe ;)

Min msn er jesper.tinna@stofanet.dk (kan ikke bruges til mail) det er næsten nemmere end dette, er det ikke ?

J.R.
« Senest Redigeret: 06. Juni 2006, 17:47 af JR Peu406geot »

Torben Jensen

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06. Juni 2006, 17:52 »
Hvorfor heldigvis, klima er da herligt.

JR Peu406geot

• Gæst
« Svar #4 Dato: 06. Juni 2006, 18:05 »
Fordi så ville den nok drille endnu mere lige nu, har probs nok lige pt. .....heheheh :)
« Senest Redigeret: 06. Juni 2006, 18:05 af JR Peu406geot »

Torben Jensen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 06. Juni 2006, 18:07 »
Så må du jo uddybe dine problemer, Driller er jo et vidt udtryk.

JR Peu406geot

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06. Juni 2006, 18:14 »
oki sorry...

Jeg skal jo have fyret koblet ind på blæseren og det er det der volder problemer..
Jeg har målt og rodet lidt med styremodulet til blæseren i forsøget på at snyde det og få blæseren til at køre på et lavt trin, man kan ikke helt bryde koden til hvad potmeteret i midterkonsolen gør, ud over at den regulerer imellem ca. 200 Ohm og 2000 Ohm.
Jeg skal vel have lavet en form for erstatning for potmeteret, for at fyret kan køre uafhængigt af hvor potmeteret står..

Ved ikke om dette siger dig noget, er lidt svært at forklare på skrift.. :|

Torben Jensen

• Gæst
« Svar #7 Dato: 06. Juni 2006, 19:06 »
Normalt så sætter man et omskifterrelæ ind på ledningen inden potmeteret og så sætter man blæserhastigned manuelt.
Eller også direkt på blæseren med en passende modstand foran, den skal så kunne klare belastningen på blæseren.
men husk at sætte et relæ ind der sætter denne ud af funktion ved tændning, ellers kan du ikke stille på blæseren når bilen køre, når fyr og bil køre samtidig.

JR Peu406geot

• Gæst
« Svar #8 Dato: 06. Juni 2006, 19:23 »
Havde prøvet at vænne mig til tanken om at det kunne sættes ind, så kontakten afgjorde hastigheden, om ikke andet så som nødplan, da jeg er lidt modstander af den løsning...

Meen, heller ikke det havde jeg held med, kan ikke få den blæser til at køre overhovedet...

+ og - og forbundet til blæseren via et reguleringmodul, hvis man kan kalde det det, dette modul bliver så styret via 2 ledninger fra kontakten i midterkonsollet...
Jeg troede jo så at jeg via et relæ, styret af tænding, kunne skifte fra den orig. kontakt over på en modstand på f.eks. 500 Ohm (hvilket jeg kan måle over den orig. kontakt, ved passende lav hastighed) og dermed få modulet til at starte blæser... men det virker ikke :|

Ang. direkte tilslutning på blæser, så kører blæser med ca. 3 volt og med et forbrug på ca. 4A. på lav hastighed, det bliver jo 12 W, det bliver ikke nemt at få en modstand til at afgive det :|
Det modul der sidder og styrer blæser nu, sidder placeret i blæserkanalen, iført kæmpe køleripper :)
« Senest Redigeret: 06. Juni 2006, 19:24 af JR Peu406geot »

Torben Jensen

• Gæst
« Svar #9 Dato: 06. Juni 2006, 20:06 »
Inden du brænder noget af. så hendven dig til det lokale elektrocenter hvor de monter varmer og få dem til at udskrive en anvisning på montering.
De rigtige steder er de ikke så slemme andet de er til at spørge.

JR Peu406geot

• Gæst
« Svar #10 Dato: 06. Juni 2006, 20:15 »
Jeg brænder skam ikke noget af, jeg tog ingen chancer ;)

Men har oxo en plan om at snakke lidt med ketner en af dagene, men kunne jo være der lige var en der vidste nøjagtig hvad der skulle gøres herinde... :p

JR Peu406geot

• Gæst
« Svar #11 Dato: 09. Juni 2006, 21:56 »
Så fik dette indlæg aligevel en lykkelig slutning :p

Ringede og snakkede med Ketner (Webasto forhandler), om der fandtes et monterings diagram e.lign. der kunne hjælpe mig, det gjorde der ikke, men jeg kunne købe en fan master eller en spænningsdeler til 800-900 Kr. og sætte på :(
Stædigheden kom da op i mig, da jeg var overbevist om at jeg kunne få den til at køre på billigere vis.
Efter at have målt lidt mere på den eksisterende styring, byggede jeg min egen spænningsdeler, ved hjælp af en transistor og et potmeter og jeg er nu ikke alene i stand til at styre blæseren med fyret, men jeg kan oxo bestemme hastigheden uafhængigt af den Originale blæser knap, så det er faktisk bedre end forhandler løsningen og så koster det mindre end 50 Kr. at lave den... :D :D