Forfatter Emne: Motorfejl katalysator  (Læst 4571 gange)

Toeguep

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Motorfejl katalysator
« Dato: 12. November 2016, 09:16 »
Beklager hvis emnet skulle være under undervogn.

Min gamle mor på 78 køre i en 107'er fra 2013. Den har nu gået godt 40.000.

Forleden lyste motoadvarselslampen. Fejlen er nu udlæst og Peugeot melder:

Ny katalysator (hun har så fået et tilbud på både en original og en uoriginal).

Any way fejlen er nu udlæst og slettet, så mine spørgsmål er?

1. Hvis ikke fejlen kommer igen kan hun så køre "home free" indtil den kommer retur (lampen tændes)?

2. Hvis NEJ til ovenstående, betyder det vel hun straks bør bruge sin folkepension på en ny katalysator?

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Motorfejl katalysator
« Svar #1 Dato: 12. November 2016, 13:38 »
Hvis der ikke er fejl nu, ville jeg køre videre.
En katalysator går vel ikke bare kaput. Det kunne også være en defekt lambdasonde / dårlig forbindelse.

Vh
« Senest Redigeret: 12. November 2016, 14:09 af 406st »
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Toeguep

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Motorfejl katalysator
« Svar #2 Dato: 13. November 2016, 10:38 »
Som udgangspunkt må jeg gå ud fra at når Peugeot udlæser fejlen og melder at katalysatoren er defekt, at det så er korrekt. Alt andet ville vel være svindel, MEEEN jeg spørger naturligvis fordi jeg lidt tænker "hvis ikke fejlen opstår igen, sååååå". Ville blot høre om der var nogen fagfolk som har erfaring på dette område.

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Motorfejl katalysator
« Svar #3 Dato: 13. November 2016, 11:48 »
Det kunne jo også være lambdasensoren der måler forkert
Muligheden er også at den bare skal ud og strække ben
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Motorfejl katalysator
« Svar #4 Dato: 14. November 2016, 12:28 »
Citér
mikhan skrev:
Citér
Toeguep skrev:
Som udgangspunkt må jeg gå ud fra at når Peugeot udlæser fejlen og melder at katalysatoren er defekt, at det så er korrekt. Alt andet ville vel være svindel, MEEEN jeg spørger naturligvis fordi jeg lidt tænker "hvis ikke fejlen opstår igen, sååååå". Ville blot høre om der var nogen fagfolk som har erfaring på dette område.


Helt enig.. Man burde kunne tro på at en prof. diagnose fra Peugeot står til troende.

Når det så er sagt, så er et nyt filter noget af en udskrivning. Hmm.
ISÆR de få tusind km og lave alder taget i betragtning.

Selvom at Peugeot har prof. tester (diagbox) så fortæller en diagnose ikke ALT skåret ud i pap.
Meget afhænger af den der skal fortolke. (erfaren eller ej) Men nok ikke bevist svindel..

Fornylig var en anden med en PSA bil også dømt nyt filter af mærkeværkstedet.
Fejlen viste sig så efterfølgende blot at være et dårligt stik bag i bilen til (ved tanken) der snød bilens computer, således at diagbox fejlagtigt opfattede det som "dødt filter"

En rensning af stikforbindelsen gav så al korrekt info om filteret. Der absolut intet fejlede. Hmm.

Prøv at smide et reg. nr eller sidste 8 cifre i stelnummeret.. Så kan opbygningen af pågældende 107 slås op. ( De er jo lidt specielle, da bilen ikke er en "ægte" Peugeot )

Som en anden skriver, så KAN en pæn ældre dames kørsel gøre, at bilen slet ikke regenerer filteret. Det kræver normalt en længere tur med VARM motor og over en del km.

Men med en diagbox tester, så KAN man (normalt) tvinge filteret til at regenerer, uden at bilen absolut skal ligge på motorvejen med 140 km/t i 3 spor.
Hvis bilen altid kun kører 5 km fra A til B (halvvarm) så bliver en regerering måske påbegyndt. Men aldrig gennemført/færdig..

Du kan kun regenerere et partikelfilter (diesel)  og ikke en kat
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Motorfejl katalysator
« Svar #5 Dato: 14. November 2016, 19:36 »
Citér
pug407aut skrev:
Du kan kun regenerere et partikelfilter (diesel)  og ikke en kat


Ha ha.. Du har helt ret.. Det er vist det man kalder "at sove i timen" ;)

Nu er den slettet igen..
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online