Hej Alle
Jeg kæmper med en ESP fejl på min 407'er, den melder fejl i displayet og med PP2000 får jeg en ratvinkel sensor fejl, jeg har skiftet COM2003 til en tilsvarende fra samme årgang osv men jeg får samme fejl med den nye som med den gamle.
Jeg har efterhånden været alle stik igennem, dvs haft dem af og visuelt check + kontaktspray inden de blev samlet igen.
Jeg kan ikke kalibrere ratvinkel sensoren, den de-kalibrerer gerne men melder fejl til sidst i kalibreringsforløbet.
Ratvinklen er hele tiden aflæst til 720 grader mod venstre uanset hvor rattet står og hvor mage omgange det er drejet.
Jeg har centreret COM2003 da jeg monterede den så den del burde være ok.
Nogen forslag til hvad jeg kan gøre andet end evt skifte ESP ECU ?
Nogen stik/forbindelser jeg bør checke ?
Alle andre funktioner i COM2003 kan umiddelbart aflæses korrekt med testeren men ikke ratvinklen.
Jeg bor i Frederiksværk (Sjælland), er der nogen der bor indenfor rimelig afstand der kan lokkes til at koble deres tester på ca 5 min og se om det kan være min tester der er noget galt med, jeg antager at når jeg kan aflæse alt andet så burde testeren vel virke fint ?
Det er selvfølgelig en clon tester med en noget gammel software men det burde vel ikke give disse problemer ?
Kan man udskifte ESP ECU uden at skifte ABS blokken med ESP ECU så jeg ikke skal til at udlufte bremser ?
Er der en eller anden måde man kan udelukke f.eks ESP ECU eller COM2003 ud fra andre målinger med testeren ?
Jeg havde også en fejl på Additiv ECU men det har jeg umiddelbart fået løst, det ser ud til at det var en dårlig forbindelse i et stik.
Alle stik jeg havde skilt ad så ud som nye invendigt, ingen ir/rust eller møg.
Alle råd er velkomne, jeg er elektronik ingeniør og har oscilloscop, mulitimeter og det nødvendige værktøj så jeg starter ikke helt på bar bund men jeg har ikke CAN analyzer så jeg kan ikke se hvad der kommunikeres på bussen.
Opdateret: Der er CANbus signal på ben 1 og 2 i stikket til COM2003 og +13V og stel på ben 4 og 3.
Canbus Idle ligger på ca 2,5V og de aktive niveauer ligger på henholdsvis ca 1,5V og 3,5V.