Som lovet i en anden tråd kommer her historien om mit hjemmestrikkede renoveringsprojekt af bagbroen på min 206 hatchback.
Ret hurtig efter købet af min 206 i december stod det klart at bagbroen desværre var langt over færdig, jeg syntes ellers jeg havde været omhyggelig ved købet med at rykke i hjulene uden at opdage noget slør, men til sidst kunne jeg ikke køre over 80 uden at højre baghjul daskede som hjulet på en tom indkøbsvogn i fuld fart.
Jeg startede med at undersøge muligheder, fandt ret hurtig de fabriksrenoverede til 3500,- + moms og de importerede til lidt mindre, begge løsninger ville nærme sig værdien af en bulet 206 fra 03 med 325000 på klokken. Så faldt jeg over dette værktøj fra Ruville:
http://www.ruville.com/en/all-about-us/news-events/stub-shaft-repair-kit/Nogenlunde samtidig fandt jeg dette sæt med ny aksel og lejer fra Kina til under 400,- inklusiv fragt:
http://www.aliexpress.com/item/Repair-Kit-rear-axles-peugeot-206-bearing-kit-shaft-axle/1411097720.htmlDa jeg er udlært maskinarbejder og har rådighed over en hel værktøjsfabrik mente jeg nok jeg selv kunne lave sådan et værktøj, og indkøbte gevindspindel, aksiallejer og møtrikker i samme størrelse og stigning som i videoen, og lørdag inden påske gik det så i gang:
Her er den hjemmelavede aftrækker og sættet fra Kina med aksel og lejer
af med tromle og ankerplade, jeg havde gemt en hjemmelavet aftrækker fra min tid med Peugeot 405.
Hvis man lige krænger ankerpladen ud over hjulakslen er man fri for at afmontere bremserør og håndbremsekabel, også hvis man skulle ende med at afmontere hele bagbroen.
Det er helt ufattelig at leje og aksel ikke virker optimal, det ligner jo nærmest nyt.
Jeg sleb den hærdede overflade væk, på bagsiden brugte jeg en lille håndholdt båndpudser, så borede jeg et 12 mm hul gennem akslen og satte en 12 mm 12.9 unbrako bolt hvor gevind og hoved var savet af, gennem hul og det hjemmelavede hoved til aftrækkeren.
Så blev der sat et rør uden over det hele, og gevindstang og endeskive, leje og møtrik blev monteret. Så var det egentlig bare at skrue til akslen var ude, det gik en del sejere end jeg havde forestillet mig, og noget sværere end det så ud på filmen, men ud kom den da.
Jeg havde en ide om at jeg ville opvarme bagbroen og fryse akslen, så dagen forinden var akslen blevet lagt i fryseren, men desværre som i kan se på billedet er mellemrøret og den langsgående bjælke ikke helt linet op, og da jeg skulle indsætte akslen, satte den sig fast noget før den var på plads fordi jeg fjumrede med det, og ikke havde fået handsker på. det hele resulterede i at akslen manglede cirka 6 centimeter i at være på plads
Her var det så at jeg blev nødt til at afmontere svingarmen i venstre side selvom den egentlig ikke fejlede noget, men jeg skulle have en gevindstang hele vejen gennem bagbroen, og begyndte så at trække akslen på plads.
Da jeg manglede cirka 1,5 centimeter satte akslen sig urokkelig fast, jeg må nok sige at værktøjet slet ikke levede op til mine forventninger, måske fordi jeg ikke kunne få fat i andet end standart længde møtrikker, hvor de i videoen bruger 3 eller 4 gange normal længde.
Løsningen blev at afmontere bagbroen, og havde jeg vidst at jeg skulle afmontere begge svingarme alligevel, skulle jeg have gjort det fra starten.
Jeg smed bagbroen i traileren og kørte ud på arbejde, hvor det selvfølgelig viste sig at vores presser manglede 30 centimeter i højden, så måtte jeg til at lave en forlænger til den, det tog nok 1½ time, og så 2 minutter for at presse akslen helt på plads, havde jeg lavet den opstilling fra starten kunne jeg have presset den defekte aksel ud og den nye i på langt under en time, det ved jeg til næste gang!
Hvis man vil være god ved sine svingarmslejer monterer man smørenipler i armen, jeg har før arbejdet med 405 bagbro, og her er der praktisk nok et plastrør mellem de to lejer så man ikke behøver at fylde hele hulrummet i svingarmen med fedt (hulrummet går helt ud til hjulakslen) sådan et rør er der ikke i en 206 og jeg gik derfor på jagt efter ee egnet kandidat til jobbet, det fandt jeg rent tilfældig i skikkelse af et par tomme deodorantdåser, de viste sig at passe aldeles perfekt i hullet, og to stykker blev skåret til i korrekt højde og monteret i begge bagsvingere.
Jeg havde i mellemtiden fået bestilt et ekstra sæt lejer til den anden side, 250,- hos Grindsted bremse og koblingsservice og leveret næste formiddag for den formastelige sum af 20 kroner, vel ikke noget at sige til at det er min ynglingsstumpepusher!
Her er bagbroen så på plads, og svingarmene bliver monteret, det er der ikke meget i, hvis bare man har husket at tage målene inden adskillelse, jeg havde skrevet målene i skidtet i inderskærmen, så blev de ikke væk, det gælder både højden på svingarmen, den skal stå lige omkring samme sted som støddæmperen kan nå, lige en anelse lavere så man skal løfte armen for at få bolten i støddæmperen, men endnu mere vigtig er målet som akslen stikker ud af bagbroen.
Hvis man bestiller to sæt aksler og lejer i Kina kan man have det leveret for under 700,- og hvis man kan låne/leje en presser i tilstrækkelig højde kan resten klares med almindelig værktøj og et par fridage.
Jeg håber nogen kan få glæde af min lille gennemgang, og hvis der er spørgsmål må i endelig sige til.
Holt