Forfatter Emne: Køb af Peugeot  (Læst 4215 gange)

Ole Petersen

  • Gæst
Køb af Peugeot
« Dato: 18. September 2008, 22:09 »
hejsa.
jeg er en helt ny billist og jeg har kig på en 306'er
men jeg har ikke så meget forstand på biler så aner ikke om jeg er ved at købet noget godt eller dårligt.
det kunne være super hvis nogle af jer kunne kigge på http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Peugeot-306-1,6-5d.-Style_ID308953.htm (ved ikke om jeg må lave sådan nogle links her, og undskyld hvis jeg ikke måtte) og så etv skrive en E-mail om i synes der lyder som et godt køb eller ej.
i kan sende en beskrivelse af hvad jeg skal være opmærksom på når jeg skal ud og kigge på en bil, evt steder den typer bil ofte får rust. ting i motoren eller noget andet. min e-mail er Ole_petersen23@hotmail.com eller i kan jo os bare poste noget feedback her i posten.
på forhånd mange tak :D
Edit: snakket med ejeren, bilen ovenfor er ikke undervogns behandlet, har lidt rust på bagklappen, lakken "bobler lidt" og den har været brudt op i højre side, alle låse virker og papir haves.
lyder det som en god bil at købe?
« Senest Redigeret: 18. September 2008, 22:30 af Ole Petersen »

axe

  • Gæst
RE: Køb af Peugeot
« Svar #1 Dato: 19. September 2008, 14:37 »
snakket med ejeren, "bilen ovenfor er ikke undervogns behandlet, har lidt rust på bagklappen, lakken "bobler lidt" og den har været brudt op i højre side, alle låse virker og papir haves."

Ville holde mig fra den :) Træls at starte ud med en bil som har rust. Det bliver kun være...

Ole Petersen

  • Gæst
RE: Køb af Peugeot
« Svar #2 Dato: 21. September 2008, 23:03 »
ok, tak for det.
har hørt at nogle biler er galvaniseret (elelr hvad det hedder)? hvordan ved jeg om bilen er det? og betyder det at bilen ikke kan ruste i bunden?

Dieselfreak

  • Gæst
RE: Køb af Peugeot
« Svar #3 Dato: 22. September 2008, 00:03 »
Jeg har arbejdet med galvanisering så jeg ved hvordan det virker og alt den slags. Skal man galvaniserne noget starter man med at affedte og derefter et syrebad for at rengøre jernet for al rust, olie osv... Syrebadet gør desuden at jernets porrer åbner sig og bliver mere modtagelige for zinken. Derefter blivers syren skyllet af og det bliver dybbet i et bindemiddel. Når bindemiddlet er dryppet af dybber man emnet i flydende zink. Gerne omkring de 500 grader.
Man kan ikke se om en bil er galvaniseret da den jo er lakkeret, så man skal rive lak og grunder af før man kan se om den er galvaniseret. Så skal jernet gerne ligne overfladen på en lygtepæl. Et stykke galvaniseret jern kan godt ruste. Hvis det bliver slået hul i zink-overfladen kan rusten trænge ind og ruste indefra og ud.
Men såvidt jeg ved er peugeots biler galvaniserede, og det er nok den bedste rustbeskyttelse der findes.

Ole Petersen

  • Gæst
RE: Køb af Peugeot
« Svar #4 Dato: 22. September 2008, 18:54 »
fed forklaring. tusind tak for det.
og glad for at høre Peugeots er galvaniseret.
men lad os sige at jeg køber en bil fra 96' er det så nødvendigt at undervogns behandle bilen?

Dieselfreak

  • Gæst
RE: Køb af Peugeot
« Svar #5 Dato: 22. September 2008, 20:32 »
Selv tak, man kan jo ligeså godt øse ud af den viden og erfaring man har. Selvom man har galvaniseret en bil, er det som jeg skrev, ikke en 100% garanti mod rust. Hvis der kommer stenslag under bilen der slår igennem zinklaget vil der kunne dannes rust. Hvis du køber en bil fra 96 ville det helt klart være en god idé at få den undervognsbehandlet. Man kan aldrig få for meget beskyttelse mod rust jo.

sh7873

  • Gæst
RE: Køb af Peugeot
« Svar #6 Dato: 24. September 2008, 20:25 »
Hmm tja, men hvor mange biler er der mon i verden, der er varmtgalvaniseret, som der her er tale om?? Den måde biler bliver galvaniseret på, er som følger; affedtning, afsyring, påføring af et meget tyndt lag zink under tryk. Der er nogle, der har forsøgt sig, med vamgalvanisering, især på 2cvér, men det har kostet mange mange timers opretning bagefter B)

Dieselfreak

  • Gæst
RE: Køb af Peugeot
« Svar #7 Dato: 24. September 2008, 20:40 »
Jernet bliver da ikke skævt af at blive dyppet i en gang zink...
Vi galvaniserede rigtig mange postkasser lavet af tyndt plade-jern uden der skete noget med dem. Som jeg også sagde tidligere var det kun så vidt jeg havde hørt, at peugeot galvaniserede deres biler. Men gør de ikke det...?
 
Den metode du beskriver, hvordan får de zinken til at hænge fast hvis den ikke er flydende?

sh7873

  • Gæst
RE: Køb af Peugeot
« Svar #8 Dato: 26. September 2008, 19:25 »
Sort jern (FE), som karosseriplade er fremstillet af, begynder at deformere ved 379 grader celcius.. Zinken bliver blandet op i en opløsningsvæske og sprøjtet på de rå karosseriplader, derefter bliver de nærmest tromlet som nylagt asfalt, hvorefter de bliver klippet, presset, bukket, stanset og valset til div. komponenter. Jo jo Peugeot, og næsten alle andre bilproducenter fremstiller biler af galvaniserede plader, eller zinkbelagt om man vil, på den ene side :(