Forfatter Emne: Skift af turbo  (Læst 1637 gange)

Nybrovej

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 31
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Skift af turbo
« Dato: 07. Maj 2024, 19:02 »
Hej
Jeg har skiftet turbo på vores Peogeot 3008 1.6 HDI.
Jeg går ud fra at turbo skal "toppes" med olie inden den startes.
Er der en måde hvor man kan tørne motoren uden den starter, så man får noget olie rundt i systemet,  så turboen bliver "smurt" inden normal start.

På  forhånd tak
Kurt

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 186
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Skift af turbo
« Svar #1 Dato: 08. Maj 2024, 06:30 »
Ja, fjern stikkene på dyserne inden du "starter" motoren.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Sv: Skift af turbo
« Svar #2 Dato: 10. Maj 2024, 06:40 »
Obs på når du fjerne stikkene fra dyserne så sættes der motorfejl som efterfølgende skal slettes..
Såfremt du bare tager en sprøjte led olie og skyder ind i turboens smørrehul først så er du helt ok kørende
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 186
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Skift af turbo
« Svar #3 Dato: 10. Maj 2024, 09:00 »
Tænker egentligt at turboen er smurt når man køber den. Hvis det er et anerkendt fabrikat, så kan jeg da ikke forestille mig at de samler den uden at bruge special fedt? Tænker ikke at bilfabrikanterne sidder og stopper olie ind i turboen når de samler motorerne. Det drejer sig vel mere om at man ikke belaster turboen ved den første opstart samt kørsel de første km. Den bedste måde at smadre en turbo på er vel at give en masse omdrejninger så snart motoren er startet. En turbo, og motor, kan nemt holde til op imod 500.000km hvis man tænker sig om, men sin kørsel. ( Husk ikke at spare på kvaliteten af olie samt filter, samt intervallerne mellem olieskiftene. )
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011