Prøver lige at skrive det lidt mere præcist/udateret info.
Jeg købte denne peugeot 207 1.6 156thp Rcz hatchback JBL Edition, tror jeg den heder som er imponeret i sin tid.
Ham som jeg købte den af (en mekaniker) sagde den var tunet, under de 20%, den havde åben luftfilter/aircone filter og et sæt forge tryk rør sæt på.
Jeg kørte en tur i den da jeg prøvede den første gange og den virkede fin ( jeg havde ingen forstand på hvordan de 156hk skulle føles) jeg købte den og tænkte få den lavet standard og lovlig, ingen problem.
Tog til mekaniker (uautoriseret værksted) og fik sat standard tryk rørene på, fik fjernet tuning, lille service og bilen nysynet.
Jeg fik bilen tilbage og lige pludselig kørte den hurtigere og trak meget mere ind før.. sådan som jeg tænker billen enlig skulle have kørt fra starten.. en uge efter begyndte problemerne med de fejl som beskrevet i tidligere besked.
Hopper ind og ud af "limp mode", mister kraft og har svært ved accelerere, fejlkode P2178 er den kode som er konsistent hvergang ved fejl læsning.
"engine management system faulty" er det bilen kommer op med når motor lampen tænder.
Har nu fået kamare undersøgt motor blokken og fået valnød blæst i motoren, (der blev nævnt at turboen så ud til at være en smule utæt, sagde han ved at kikke på den).
bilen køre selvfølge bedre af dette men fejlen kom tilbage igen efter 3 dages kørsel som den har gjort nu i noget tid, hver gang jeg får lavet noget..
Jeg har læst og søgt over alt på nettet og forums og kan godt se at P2178 fejlkoden og de problemer jeg beskriver bringer camshaft/kæde skal tjekkes og fixes op for at løse problemet. Er også begyndt at ligge mærke til at i tomgang hopper den en lille smule Ca. Hvert 4. eller 6. sec som jeg også har læst i forbindelse med dette andre steder om "rough idle" også kunne tyde på det med kæde/Krumtapaksel.
Efter alt det jeg har fået lavet køre bilen nu godt men fejlen bliver ved med at komme igen efter 2 dages kørsel, køre ca. 70km og dagen mest motorvej. Men når den går limpmode eller mister kræfter, slår turboen fra? melder fejl, køre den stadig bedre ind før men ikke optimalt..
Jeg har fået et tilbud på Check af Krumtapaksel/kæde om de er i takt eller slatten og erkender at jeg tror det er næste skridt ud fra hvad i også har givet af svar men ville bare lige Undskylde på forhånd, for vis det løser problemet må jeg æde min stolthed og sige i havde ret! Fra start!
Havde slet ikke regnet med at det ville blive så besværligt at finde frem til en fejl på en bil.
Men ville lige vende den her igen inden jeg tager endelig beslutning og får Checked og skiftet, de ville have lidt over 3.000 for bare at checke det og når de er igang skal det jo næsten bare laves... hvilket koster næsten 12.000 at få fixet. Ved dog ikke om et nyt taktkædesæt og knastakselforstiller er nødvendigt, som udgør største delen af prisen?
Mekanikeren som har lavet alt dette arbejde mener også at det godt kunne være det når jeg forklare ham hvad jeg har læst men han siger, ud fra hvad han kan se af beskrivelser i deres program/vejledning for fejlkoder at det måske også kunne være noget pumpe eller udstødning/katalysator der sodet til eller lignende? Men indtil videre har deres fejl søgning jo ikke rigtig givet pote. Den er godt nok noget sort i enden af udstødning og kommer lidt hvid røg, ikke sort røg, når man starter med at køre og når man giver den lidt gas (kan ses i bakspejlet ved kørsel).
Jeg sender lige seneste fejlkode report hvis det hjælper noget, hvis jeg kan her.
Fandt også papir i stakken fra tidligere ejer, på at kæde, kobling og turbo var blevet skiftet i 2021 (turbo købt brugt kørt ca. 40k km)
Var også et smut forbi autoiseret peugeot værksted hvor de kikkede på fejlkode og udlæste/undersøgte dem. Jeg forklarede dem selvfølgelig situationen og havde regningerne med på hvad der havde været lavet. De sagde: "den kørte fint og de kunne godt lave det/finde frem til problemet (tog 2dage for mekanikeren han kørte den hjem og tilbage på værksted) men den eneste mulighed/løsning de kom frem til var at gå den slavisk igennem til de finder problemet og det kunne han ikke sige hvad ville koste. Men det kunne hurtigt løbe op i 10, 11, 14.000kr uden at give garanti for hvor prisen ender" det kostede mig lige 2.200kr for den info
?
Dette var inden jeg fik valnøds blæst/renset motoren.
Håber det giver lidt mere perspektiv og bedre forståelse af problem og situation sammen med første opslag. Da jeg ikke syntes jeg havde beskrevet alt i første forklaring på problemet ordentligt.
Seneste fejlkode udlæsning:
Engine ECU -- MED17_4_EUR04 P0171
Fault in richness regulation -- Mixture too lean
Intermittent fault
Engine ECU - MED17_4_EUR04 P2178
Fault in richness regulation-- Mixture too rich
Intermittent fault
Engine ECU - MED17_4_EURO4 P2191
Fault in richness regulation - Mixture too lean
Permanent fault
Engine ECU-- MED17_4_EURO4 P0172
Fault in richness regulation --Mixture too rich
Intermittent fault
Engine ECU --MED17_4_EUR04 P1536
Fault in main and secondary brake information Consistency
Intermittent fault
Engine ECU-- MED17_4_EUR04 P0565
Cruise control signal fault -- alue invalid
Intermittent fault
ABS or ESP --ESP_MK60-0 C1310
Yaw sensor signal fault - Internal
Intermittent
Built in Systems Interface (BSI) F40A
Oil gauge fault.