Forfatter Emne: Hjælp? Engine management fault  (Læst 1579 gange)

Fynbo94

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ringe
Hjælp? Engine management fault
« Dato: 08. December 2024, 19:21 »
Hej alle!
Jeg søger lidt hjælp eller mulige råd.
Ikke sikker på om det er det rette sted at skrive så på forhånd, undskyld.

Jeg har en peugeot 207 1.6 thp 156, årgang 2010 har kørt 140k km
For en måneds tid siden begyndte bilen at gå i limp mode, som jeg har fundet ud af det heder
Og moter lampen tændte. Først var det system polution fault..
Fik læst fejl koden ud, skiftet speeder pedal og alt kørte godt igen.
2 dage sener kom den så med Engine management system fault og gik i limp mode.
Fik her skiftet til orginal blow off ventil, da der ikke sad en orginal på og den sagde noget med 'to rich fuel mixtuer/airflow' og fik læst fejl koden ud, igen problemer og kørte godt igen.
2dage sener.. kom det igen med samme fejl. Fik renset indsugning (tror jeg nok det var)
Da min mekaniker kunne se at nogle af de fejl koder den kom med tydet på for meget sod eller tilstopning i blokken/motoren?

Jeg har efter hånden smidt en pæn sjat penge efter problemet og står nu og skal betale godt 10.000kr for at få det renset.. hvis det altså er det der problemet?
Jeg er ikke mekaniker og har ikke voldsomt meget forstand på biler. Har læst en del om disse fejl koder men virker lidt som en jungle af muligheder for fejlen.

Spørgsmålet er nok mest om DET kan være sod/tilstopning i 'blokken' som mekanikeren siger som melder fejlen?

Bilen fejler ellers ikke noget, fin stand og køre pisse godt.. når problemet ikke er der.

Der går Ca. 2dage hvergang jeg får udkast fejl koden så kommer den igen og går limp mode.

Bonus info: første gang jeg mærkede den gik limp mode, gjorde den det i måske 2-10min afgangen for den skiftet lidt mellem normal kørsel og limp mode også tændte motor lampen og den blev i limp mode til fejlkoden blev læst ud. Efter at indsugning blev renset, har limp mode ikke været lige så slem men stadig ikke godt..

Her hvad mekanikeren har lavet og skrevet:

Motor fejl - fejl udlæst - p2178, P2191, P0172 og P0132

Tænderør taget op og ventiler kigget efter, var meget sodet -

indsugnings rens med kemikalier udført. der skal nok mere til.

Stik købt hjem og skiftet som var brændt.

Ventil på turbo skiftet.

Vand påfyldt.

Fejl på blandings forhold - lamdasonde regulere ikke ordenligt.

Lamdasonde testet og skiftet.

Trækker ikke ordenligt - fejl læst ud - fejl på speeder pedal.

Speeder pedal skiftet.


« Senest Redigeret: 08. December 2024, 19:56 af Fynbo94 »

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 583
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #1 Dato: 09. December 2024, 15:23 »
Er knastkæden tjekket?
Det er en sart motor - når kæden strækker sig går motoren ujævnt og brænder urent (soder)

VH
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

Fynbo94

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ringe
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #2 Dato: 10. December 2024, 11:25 »
Mener den blev skiftet for et års tid siden men ville man ikke kunne mærke det hvis den er ude takt?
For altså, lige så snart fejlkoden er læst ud kørende den som den skal uden problemer i Ca. 2dage hvor efter fejlen melder sig igen og går limp mode.
Men for den lige tjekket for en sikkerheds skyld
« Senest Redigeret: 10. December 2024, 16:41 af Fynbo94 »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.540
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #3 Dato: 10. December 2024, 17:33 »
Jeg ville også starte med kæden, bare af med ventildækslet, dreje motoren på mærker og isætte låseværktøj i svinghjulet, så er der et par flader på knastakslerne der skal ligge parallel med ventildækslets pakflade. Min kones forrige bil havde 174 hk udgaven, den kom også med fejl der ikke umiddelbart stemte overens med kæden, men den nævnte test afslørede at begge knaster var næsten 10 grader bagud. Jeg skiftede kæden og fejlene forsvandt. Din motor er også ved at nå en alder hvor du skal overveje at skifte tændspolerne, konens nye bil med THP200 motoren har kørt omkring 150.000 og da den anden tændspole gik sig en tur, skiftede jeg alle, det havde jeg også gjort på den forrige.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Fynbo94

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ringe
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #4 Dato: 11. December 2024, 13:28 »
Det lyder meget nemt men hvor lang tid eller ved du Ca. Hvad omkostninger er på det?

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.540
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #5 Dato: 11. December 2024, 19:08 »
Det er lidt svært at svare på, jeg holder ikke øje med uret når jeg laver det, men jeg vil tro et værksted vil tage et par timer om at lave testen , hvis kæden så skal skiftes, tror jeg et værksted tager en dags tid om det. Når jeg går herhjemme,, tager jeg normalt god tid til det, og laver andre småting jeg kommer forbi samtidig som rens af ventilerne til knastforstillingen.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Fynbo94

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ringe
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #6 Dato: 12. December 2024, 10:15 »
Fair nok og mange tak for svar
Nu ved jeg ikke så meget om biler men er der en guide eller dybere forklaring på det som du skriver om med 'kæden/knastkæde' hvor jeg ikke 100% sikker på om det selve kæden som kan strikke sig eller om det er i selve motoren med timing af 2 stænger som jeg ikke hvad heder  ;D som man kan tjekke om de parlel med hinanden?

Det eneste jeg lige har kunne finde omkring det, tror jeg, er der her?:
https://m.youtube.com/watch?v=cAaUN-4S818

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #7 Dato: 12. December 2024, 14:20 »
Kæden er lavet af metal, med samme opbygning som en cykelkæde. Den slides derfor med tiden, og dette slid gør at den bliver længere. Dette slid bliver optaget af en anordning som holder kæden stram. På et tidspunkt, så er kæden så slidt at strammeren ikke længere kan optage slidet. Der kan så fremkommen en raslende lyd fra mororen, samt en ujævn motorgang.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Fynbo94

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ringe
Sv: Hjælp? Engine management fault
« Svar #8 Dato: I dag ved 18:12 »
Prøver lige at skrive det lidt mere præcist/udateret info.

Jeg købte denne peugeot 207 1.6 156thp Rcz hatchback JBL Edition, tror jeg den heder som er imponeret i sin tid.
Ham som jeg købte den af (en mekaniker) sagde den var tunet, under de 20%, den havde åben luftfilter/aircone filter og et sæt forge tryk rør sæt på.
Jeg kørte en tur i den da jeg prøvede den første gange og den virkede fin ( jeg havde ingen forstand på hvordan de 156hk skulle føles) jeg købte den og tænkte få den lavet standard og lovlig, ingen problem.
Tog til mekaniker (uautoriseret værksted) og fik sat standard tryk rørene på, fik fjernet tuning, lille service og bilen nysynet.

Jeg fik bilen tilbage og lige pludselig kørte den hurtigere og trak meget mere ind før.. sådan som jeg tænker billen enlig skulle have kørt fra starten.. en uge efter begyndte problemerne med de fejl som beskrevet i tidligere besked.
Hopper ind og ud af "limp mode", mister kraft og har svært ved accelerere, fejlkode P2178 er den kode som er konsistent hvergang ved fejl læsning.
"engine management system faulty" er det bilen kommer op med når motor lampen tænder.

Har nu fået kamare undersøgt motor blokken og fået valnød blæst i motoren, (der blev nævnt at turboen så ud til at være en smule utæt, sagde han ved at kikke på den).
bilen køre selvfølge bedre af dette men fejlen kom tilbage igen efter 3 dages kørsel som den har gjort nu i noget tid, hver gang jeg får lavet noget..
Jeg har læst og søgt over alt på nettet og forums og kan godt se at P2178 fejlkoden og de problemer jeg beskriver bringer camshaft/kæde skal tjekkes og fixes op for at løse problemet. Er også begyndt at ligge mærke til at i tomgang hopper den en lille smule Ca. Hvert 4. eller 6. sec som jeg også har læst i forbindelse med dette andre steder om "rough idle" også kunne tyde på det med kæde/Krumtapaksel.

Efter alt det jeg har fået lavet køre bilen nu godt men fejlen bliver ved med at komme igen efter 2 dages kørsel, køre ca. 70km og dagen mest motorvej. Men når den går limpmode eller mister kræfter, slår turboen fra? melder fejl, køre den stadig bedre ind før men ikke optimalt..
Jeg har fået et tilbud på Check af Krumtapaksel/kæde om de er i takt eller slatten og erkender at jeg tror det er næste skridt ud fra hvad i også har givet af svar men ville bare lige Undskylde på forhånd, for vis det løser problemet må jeg æde min stolthed og sige i havde ret! Fra start!
Havde slet ikke regnet med at det ville blive så besværligt at finde frem til en fejl på en bil.

Men ville lige vende den her igen inden jeg tager endelig beslutning og får Checked og skiftet, de ville have lidt over 3.000 for bare at checke det og når de er igang skal det jo næsten bare laves... hvilket koster næsten 12.000 at få fixet. Ved dog ikke om et nyt taktkædesæt og knastakselforstiller er nødvendigt, som udgør største delen af prisen?

Mekanikeren som har lavet alt dette arbejde mener også at det godt kunne være det når jeg forklare ham hvad jeg har læst men han siger, ud fra hvad han kan se af beskrivelser i deres program/vejledning for fejlkoder at det måske også kunne være noget pumpe eller udstødning/katalysator der sodet til eller lignende? Men indtil videre har deres fejl søgning jo ikke rigtig givet pote. Den er godt nok noget sort i enden af udstødning og kommer lidt hvid røg, ikke sort røg, når man starter med at køre og når man giver den lidt gas (kan ses i bakspejlet ved kørsel).

Jeg sender lige seneste fejlkode report hvis det hjælper noget, hvis jeg kan her.

Fandt også papir i stakken fra tidligere ejer, på at kæde, kobling og turbo var blevet skiftet i 2021 (turbo købt brugt kørt ca. 40k km)

Var også et smut forbi autoiseret peugeot værksted hvor de kikkede på fejlkode og udlæste/undersøgte dem. Jeg forklarede dem selvfølgelig situationen og havde regningerne med på hvad der havde været lavet. De sagde: "den kørte fint og de kunne godt lave det/finde frem til problemet (tog 2dage for mekanikeren han kørte den hjem og tilbage på værksted) men den eneste mulighed/løsning de kom frem til var at gå den slavisk igennem til de finder problemet og det kunne han ikke sige hvad ville koste. Men det kunne hurtigt løbe op i 10, 11, 14.000kr uden at give garanti for hvor prisen ender" det kostede mig lige 2.200kr for den info ????
Dette var inden jeg fik valnøds blæst/renset motoren.

Håber det giver lidt mere perspektiv og bedre forståelse af problem og situation sammen med første opslag. Da jeg ikke syntes jeg havde beskrevet alt i første forklaring på problemet ordentligt.

Seneste fejlkode udlæsning:

Engine ECU -- MED17_4_EUR04 P0171
Fault in richness regulation -- Mixture too lean
Intermittent fault

Engine ECU - MED17_4_EUR04 P2178
Fault in richness regulation-- Mixture too rich
Intermittent fault

Engine ECU - MED17_4_EURO4 P2191
Fault in richness regulation - Mixture too lean
Permanent fault

Engine ECU-- MED17_4_EURO4 P0172
Fault in richness regulation --Mixture too rich
Intermittent fault

Engine ECU --MED17_4_EUR04 P1536
Fault in main and secondary brake information Consistency
Intermittent fault
Engine ECU-- MED17_4_EUR04 P0565
Cruise control signal fault -- alue invalid
Intermittent fault

ABS or ESP --ESP_MK60-0 C1310
Yaw sensor signal fault - Internal
Intermittent

Built in Systems Interface (BSI) F40A
Oil gauge fault.