Forfatter Emne: Pibelyd fra anlæg  (Læst 3384 gange)

• Gæst
Pibelyd fra anlæg
« Dato: 31. Marts 2005, 22:29 »
Jeg har et problem med mit nye anlæg. Jeg får jeg en underlig pibelyd når jeg starter motoren og i takt med jeg træder på speederen!! Er der nogle der har gode ideer til hvordan man fjerner denne irriterende lyd??  ;)

(Jeg har en ledning trukket fra batteriet til en forstærker i bagagerummet og har endnu ikke monteret nogen sikring på strømkablet. Har det mon noget med dette at gøre?? Og er det i det hele taget nødvendigt med denne sikring?)

Tak for hjælpen....

Thomas 307 SW

• Sr. Member
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Pibelyd fra anlæg
« Svar #1 Dato: 31. Marts 2005, 23:31 »
Den manglende sikring har ikke noget med pibe-lyden at gøre. Men du skal så hurtigt som overhovedet muligt få sat en sikring på!!!
Hvad kan der ske? tænker du - Du kan risikere at hele bilen brænder af. Hvis der går hul på isoleringen et sted på ledningen og der kommer forbindelse til stel, har du en kortslutning. Det beskytter sikringen imod ved at sprænge, men hvis den ikke er der bliver ledningen så varm at den kan antænde og du har kun en masse metal og ingen bil tilbage. Sikringen er sådan set den aller vigtigste del i dit anlæg og alt andet der har med strøm at gøre. Sikringen skal sidde så tæt på batteriet som muligt.

Ang. din støjkilde er der andre herinde der bedre kan hjælpe dig.

Dette svar virker måske lidt hårdt men man skal lave tingene ordenligt, søg evt. råd hos fagfolk, det andet kan være dyre lærepenge ;)
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.

Christian Jensen - Webmaster

• Administrator
  • Full Member
    • Vis profil
    • Peugeot Club Danmark
  • By: Ølstykke
« Svar #2 Dato: 01. April 2005, 00:00 »
Citér
musorensen skrev:
Jeg har et problem med mit nye anlæg. Jeg får jeg en underlig pibelyd når jeg starter motoren og i takt med jeg træder på speederen!! Er der nogle der har gode ideer til hvordan man fjerner denne irriterende lyd??  ;)

(Jeg har en ledning trukket fra batteriet til en forstærker i bagagerummet og har endnu ikke monteret nogen sikring på strømkablet. Har det mon noget med dette at gøre?? Og er det i det hele taget nødvendigt med denne sikring?)

Tak for hjælpen....

Hejsa,

Din støj stammer fra generatoren og du fjerne den ved at følge nedenstående råd:

1. Dit strømkabelt skal være dimensioneret ordenligt og du skal sørge for at stelforbindelsen til forstærkeren er så kort som mulig og rigtig god.

2. Signal kaber (phonokabler) skal trækkes i den ene side af bilen og strømkabler i den anden side.

3. Direkte strøm fra batteri til headunit(radio) i stor dimension.

4. Skru evt. ned for niveauet på forstærker og op for headunit for at kompensere lidt.

..og iøvrigt er en sikring en rigtig god idé, men den påvirker altså ikke om der er hyle tone eller ej.

/Christian

• Gæst
RE: Remote-kabel
« Svar #3 Dato: 01. April 2005, 07:54 »
Citér
Webmaster skrev:
2. Signal kaber (phonokabler) skal trækkes i den ene side af bilen og strømkabler i den anden side.
/Christian

Betyder dette også at "remote-kablet" skal ligge i samme side som strømkablet? Eller er det ligegyldigt? Det er måske her mit problem ligger.

Skal man ellers tænke noget over størrelsen på sikringen eller er det nok bare at ha en sikring?

Tak for den hurtige tilbagemelding...

Marck 206 GT

• Gæst
« Svar #4 Dato: 01. April 2005, 08:36 »
Citér
musorensen skrev:
Betyder dette også at "remote-kablet" skal ligge i samme side som strømkablet?

Ja, det ville være en rigtig god ide. Har selv pressist samme problem lige fortiden, og er selv blevet opfordret til at trække rmt-kablet over sammen med strømmen.

hvalen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 01. April 2005, 18:17 »
Hej Rødder.
Der er en 1 million forskellige måder at gøre det på.

Alle stelforbindelser skal være iorden.
alle stik skal være iorden.
Signal kabler og strømkabler skal sidde så langt fra hianden som muligt.
Batteriet skal ikke presset så meget .( Evt større batteri )
Ellers kom til næste klubaften..
Jeg har roddet en del med anlæg så jeg kan guide dig igennem de fleste problemmer.
Mvh
Arne

goldfisk

• Gæst
« Svar #6 Dato: 12. April 2005, 00:27 »
tja gør som arne siger. Jeg hade samme rpolem i min 106 men fandt ud a at min generator var defekt så blev den skiftet også var der ik noget støj.