Forfatter Emne: Peugeot 106 Reperationer  (Læst 2026 gange)

M0rfar

  • Gæst
Peugeot 106 Reperationer
« Dato: 17. Oktober 2008, 17:17 »
Hejsa alle i klogehoveder, forhåbenligt  

Jeg har købt en brugt Peugeot 106 1.4 fra 93, den har kørt 250000Km.

Dertil vil jeg lige sige at jeg endnu ikke har rodet med biler, så er en klart nybegynder på området. Men er interesseret i at kende tingene og fejler og evt. selv skifte en toppakning og lign.
Skal først og fremmeste have fat i Haynes Repair Manuel det må være et must have.

Den har jo nogen hænge partier sådan en gammel bil, men ellers i fin stand. Mit spørgsmål er hvad er de mest alm. ting at tjekke ved sådan en gammel Peugeot? Hvis man kan sige alm. ?
Og hvilke svagheder har modellen? Som man især skal være opmærksom på?

Kan oplyse følgende:
- Fået skiftet tandrem
- Drypper med oile fra Motorblokken, ikke meget men nok til at det skal ordnes selvfølgelig. Så her har jeg brug for lidt inputs til hvad det kan være.
- Den er sænket hvilket er en Go cart oplevelse i sig selv og skal ændres, til en mere behaglig køreoplevelse.
- Det ene leje er gået i højre side. Er tydeligt at høre når man starter med at køre og drejere. Så det skal også skiftes.
- Udrykkerlejet larmer meget. Men har ladet mig fortælle at det betyder knap så meget. eller?
- Ved kaburatoren er det runde dækksle der sidder øverst smurt helt ind/Utæt. Hvad kan jeg gøre her?


Det er lige det jeg har tjekket og lagt mærke til so far.

Motoren ser ellers pæn ud, men der er lidt oile og snavs hist og her.

Har hørt meget om Motorvask, men hvordan griber man lige det an?

lige et ekstra spørgsmål vedr. Koldstart som jeg kan se andre også har problemmer med. Hvad kan man gøre her for at bilen spinder som en mis så snart man har drejet nøglen og ikke bruger 5 min på at starte? Har læst at man kan sprøjte med div. spray på tændkabler osv. er det løsningen på problemmet? eller er der mere der spiller ind?

Nå men håber på en masse infos og udførelige forklaringer  

Hilsen den Uerfaren.
« Senest Redigeret: 19. Oktober 2008, 10:37 af M0rfar »

race2win

  • Gæst
RE: 1. gangs mekaniker...
« Svar #1 Dato: 21. Oktober 2008, 13:51 »
Hey Morfar

Hvis vi skal gå listen igennem, så vil jeg sige at det første du skal være opmærksom på, er om din gearkasse er som den skal være. Mange peugeoter med en alm. MA gearkasse har et svagt 2. gear. skiftemuffen går simpelthen til og du vil bemærke det ved, at den "hvæser" tænder af dig når du skifter til 2. gear eller at den hopper ud af gear, når du slækker på gassen.

Nu siger du også at den drypper med olie fra motoren... Nu kommer det jo an på hvor fra motoren at olien kommer, men prøv at undersøg om det ikke er fra røret til din oliepind. Den er let at finde og det er let at ordne. (Man kan lige så godt tage de lette løsninger til at starte med)

Ang. lyden når du drejer... Er det en rasle lyd? For så er jeg ikke sikker på at det er et leje, men nærmere en trækaksle. Lejet giver en skure lyd og er der også typisk når du køre ligeud...

Hvis dit udrykkerleje larmer meget, så skift det... Hvis du alligevel skal skifte trækaksle, så er det ikke så svært at pille gearkassen af...

Ang. din start, har du så tjekket tændrør, kabler, tændspolen ikke er "brændt" og at rotoren ikke er "brændt"? Det kan nogle gange afhjælpe problemet.

Hilsen

Flatmeister
Team www.race2win.dk