Forfatter Emne: Defekt kontakt til 106-elbagrude?  (Læst 2049 gange)

PETERN

• Gæst
Defekt kontakt til 106-elbagrude?
« Dato: 15. Oktober 2008, 14:14 »
Har en 106 1,1 fra 1996. Kontakten til elbagruden er defekt. Alle andre kontakter (sædevarme og advarselsblink) fungerer ved, at de ved aktivering bliver inde og lyser. Bagrudekontakten mener jeg også har fungeret sådan.

Min mekaniker påstår at have skiftet kontakten. Den virker dog stadig ikke og bliver ikke inde. Ved aktivering kan man dog høre et relæ, der klikker - men bagruden varmer ikke. Mekanikeren påstår nu, at der skal trækkes en ny tråd fra kontakten til bagruden. Jeg er lidt mistroisk overfor denne "teori", da kontakten jo stadig ikke bliver inde. Min mekaniker mener ikke, at kontakten skal blive inde.

Kan nogen herinde bekræfte, at bagrudekontakten skal blive inde ved aktivering. Som absolut "ikke-mekaniker" bliver man jo selv helt i tvivl om, hvordan kontakten har fungeret tidligere, når en "prof" påstår det modsatte.

Alle input til løsningsforslag er selvfølgelig velkomne.

På forhånd tak.

Dieselfreak

• Gæst
RE: Defekt kontakt til 106-elbagrude?
« Svar #1 Dato: 15. Oktober 2008, 20:34 »
Jeg kan ikke svare dig om knappen skal blive inde da jeg ikke har en 106´er.

Men en god idé ved defekt elektronik er altid at tjekke om det evt kunne være en sikring der var gået.

Bent Nybo

• Gæst
« Svar #2 Dato: 16. Oktober 2008, 08:12 »
Hej
På 106 er det tit ledningsforbindelsen inde bag beklædningen i bagklappen som er blevet stive og forbrændte i fladstikket til elbagruden.
Hilsen bent

PETERN

• Gæst
« Svar #3 Dato: 16. Oktober 2008, 10:07 »
Ok, det kan godt være at ledningen skal skiftes, men kan det passe at kontakten, som en konsekvens af en defekt ledning, ikke bliver inde?

blue

• Gæst
« Svar #4 Dato: 16. Oktober 2008, 17:45 »
Jeg har en 106 fra 97, og min kontakt til bagruden bliver ikke inde når den bliver aktiveret, men den lyser kraftigere når den er aktiveret..

Genesick

• Gæst
« Svar #5 Dato: 20. Oktober 2008, 18:13 »
Hvis kontakten den virker på samme måde som den i min 306 (det gør den formegentligt), så er det ikke meningen at den skal blive inde. Jeg har selv bøvlet med min elbagrude de sidste par dage, og endte med at køre til huggeren for at finde en ny kontakt. Jeg fandt 2 for en sikkerheds skyld, og begge var ikke lavet så de blev inde når man trykkede på dem. Så nu går jeg stærkt ud fra at dette er meningen.

Jeg har dog stadig ikke fået min egen elbagrude til at virke. Symptomerne lider ganske ligesom dine. Jeg kan trykke kontakten ind, og relæet klikker, men så sker der ikke mere. Førhen lyste den rigtig nok kraftigere, når elbagruden var igang. Men nu lyser den kun kraftigere lige når man trykker ind på den, og bagefter lyser den så svagt igen, og intet sker.

Kan det være relæet der er stået af?? Jeg tror min forbindelse ud til selve ruden (ledningerne) er intakte, så kan snart ikke se hvad det ellers skulle være. Har du fundet et løsning på dit problem endnu?

sh7873

• Gæst
« Svar #6 Dato: 21. Oktober 2008, 17:57 »
Det kan godt være relæet, men det kan også være en dårlig fobindelse. Prøv at måle med en hjemmelavet prøvelampe, lavet af et par stykker ledning, og en forlygtepære. Du kan ikke bruge en alm. prøvelampe her, da varmetrådene kræver meget strøm, og hvis der er en dårlig stelforbindelse, kan den sagtens lyse. Start med at måle på bagrudens kontaktpunkter, er der ikke lys i pæren der, så prøv stadig at måle på bagrudens plus, men tag stel et sted du er helt sikker på at der er stel