Forfatter Emne: Motor ombytning.  (Læst 1938 gange)

petersen1

  • Gæst
Motor ombytning.
« Dato: 20. December 2008, 11:43 »
Hej
Håber at få et par gode råd, har en ældre 405 hvor motoren 1,6 er død (tandrem:@) en kammerat har en fin 1,9 gri stående. Spørgsmålet er nu hvorvidt det er lovligt og ukompliceret blot at skifte maskinen. Hvad med elektronikken? og er der andre ting som jeg skal være obs på?
På forhånd tak:)

petersen1

  • Gæst
RE: Motor ombytning.
« Svar #1 Dato: 21. December 2008, 10:54 »
Come on guys. Jeg kan da ikke være den eneste fattigrøv, der ikke har råd til en 407. :D

franne500

  • Gæst
RE: Motor ombytning.
« Svar #2 Dato: 21. December 2008, 16:37 »
du må ikke forøge HK med mere end 20% - ellers skal den omregistreres.

petersen1

  • Gæst
RE: Motor ombytning.
« Svar #3 Dato: 21. December 2008, 23:12 »
Tak for responsen.

Det vil så sige at den går ikke, når 1,6'eren har 90hk og Gri'en har 109hk! Er de så nøje regnende eller hur?

KD

  • Gæst
RE: Motor ombytning.
« Svar #4 Dato: 22. December 2008, 18:31 »
Der er flere aspekter i dit projekt.
Du overvejer at give dig i kast med en meget stor ombygning, som vil medføre nogle temmelige store ombygninger og omforandringer i bilen samt hele bilens ledningsnet, dette bliver absolut ikke nogen nem sag. Nu kender jeg jo ikke dine mekaniske evner men selv en temmelig rutineret mekaniker vil nok tænke sig om en ekstra gang før han gik i lag med det.

Ja de er temmelig strikse med det, hvis det bliver opdaget for eksempel i forbindelse med et periodesyn.

Hvis du laver den omforandring af bilen uden at oplyse om det, så invalidere du samtidigt bilens forsikring hvilket betyder at i tilfælde af et uheld så kan du komme til at hænge på hele erstatningen selv, hvilket ikke er specielt fedt.

Så alt taget i betragtning, så tror jeg du skal spare pengene og købe en brugt motor magen til din egen.

petersen1

  • Gæst
RE: Motor ombytning.
« Svar #5 Dato: 23. December 2008, 11:34 »
Okay, det lyder jo ikke så fortrøstningsfuldt.
De 20% af 90hk = 18hk er da snublende nær gri'ens 109 hk, men det skal selvfølgeligt være lovligt. Generelt er 1,9 maskinen vel en bedre konstruktion end 1,6?
Mht. mine mekaniske evner ligger de vel omkring middel, strøm derimod er sq lidt mere tricky. Så hvis det er nødvendigt, at skifte hele ledningsnettet daler entusiasmen for projektet nu en kende.

Er der ingen herinde som har prøvet eller udført udåden? eller er det  bare en rigtig skidt ide?
« Senest Redigeret: 23. December 2008, 12:55 af petersen1 »

Thomas 307 SW

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 462
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: Motor ombytning.
« Svar #6 Dato: 27. December 2008, 09:51 »
Motortypen er ihvertfald den samme - XU.
Jeg ved det ikke, men selve blokken kan være identisk på de to motorer. Hvorvidt motorstyringerne passer sammen ved jeg heller ikke. Men det er jo ældre konstruktioner som begge er bygget til karburatorer fra starten af, så elektronikken er vel lettere simpel.
Hvis din er en 1,6 GR med karburator, er der nok lidt mere arbejde i det da 1,9 GRI er med katalysator og kan faktisk have 109 eller 125HK. Før ´90 fandtes en "billig" SRI som havde SRI´ens motor (uden kat.) og GR´ens udstyr.
Mvh. Thomas Trydal, formand PCDK.
Nu med 308 SW GT THP 175 2008.