Forfatter Emne: defekt esp / abs sensor 407 sw  (Læst 1917 gange)

monimoni

• Newbie
  • *
    • Vis profil
defekt esp / abs sensor 407 sw
« Dato: 08. Januar 2009, 13:03 »
I november måned højtryksrenser jeg mine vinterfælge, medens de sidder på bilen. 407 sw´eren er fra december 2005 og har kørt 42.000 km. Umiddelbart efter begynder computeren at melde om esp/abs fejl. Fejlen er periodisk. Jeg kører til autoriseret peugeot værksted og får foretaget en diagnose og fejlsøgning - der bekræfter at der er en fejl - men ikke hvor den opstår? pris kr. 354,75 for diagnosen. I løbet af december forekommer fejlen oftere - og jeg bestiller ny tid (5. januar 2009 - på værkstedet, så fejlen kan rettes.

Efter at have diagnotiseret igen, fortæller man mig at en sensor ved højre baghjul skal skiftes. Sensoren koster kr. 415,- + montage. Montagen viser sig at vare 2 timer og koster kr. 1.668,- beregnet efter en performence tid på 1,7 time. (fortæller værkføreren). Dertil kommer endnu en omkostning til diagnose samt "diverse materialer" på kr.  161, alle priser inkl. moms.

Samlet pris for udskiftning af "et stykke ledning" = kr. 2.599,50

Problemstillingen er som følger:
1) Kan man være sikker på at det var nødvendigt at skifte sensoren - og at den ikke bare sad løs, som følge af brugen af højttryksrenser?
(Jeg har fået udleveret den "defekte" sensor).

2) Problemet med defekte esp sensorer var/er meget kendt fra 406 serien. Alligevel er sensoren installeret således at man skal have løsnet tanken, og fjernet bagsædet, for at kunne komme til forbindelseskontakten for de 4 sensorer. Man skulle da tro at Peugeot havde tænkt sig om, og gjort udskiftning nemmere, og dermed billigere, da der som sagt er tale om et kendt problem.

3) Hvordan får jeg kontrolleret den "defekte" sensor. Hvem kan gøre det? - Jeg er nød til at vide om den virkelig er defekt - eller om der er tale om en fejl diagnose/vurdering fra værkstedets side.

4) Kendte problemer der løber op i 2.500 kr i bilens 3 leveår - det er ganske simpelt ikke til at holde ud. Jeg er endog meget glad for min Peugeot 407SW 2,2 benzin - men glæde ødelægges af de mange små og store problemer, som gør at jeg efterhånden kender alle ved fornavn på værkstedet. Det virker som om Peugeot "bevidst" har produceret en bil, som forhandlere skal tjene penge på gennem eftersyn og småreparationer. Jeg har allerede brugt over 10.000 kr. på de første 2 1/2 år jeg har haft bilen - til eftersyn og småreparationer.

5) I øvrigt fik jeg krediteret én gang diagnose, da jeg klagede over at man jo allerede havde haft chekket problemet én gang.

Godt nytår alle sammen!
Nu  308 2014 1.6 Blue e-HDi 6 trins
Før 407 2005 2.2 SW haft i 9 år - 135.000 km

JR Peu406geot

• Gæst
RE: defekt esp / abs sensor 407 sw
« Svar #1 Dato: 08. Januar 2009, 18:07 »
Har en bekendt med en 407`er fra maj 2006, den fik skiftet en sensor i sommers efter ca. 20000 km. kan ikke huske den præcise pris, men i nærheden af 3000,-

Det er da godt der kun er 4 :D

Jesper