Forfatter Emne: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi  (Læst 3488 gange)

morgan

  • Gæst
207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Dato: 20. Oktober 2010, 09:09 »
Hejsa..

Jeg har i den sidste mdr oplevet at min geot køre mindre på en tankfuld..Oplevet det på ca 6 tankninger....

Normalt køre jeg 950-1050 på en tank. Nu kan jeg være heldig hvis jeg kommer op på 800 på en tank....Tanker altid ca 41-43 liter diesel.
Bilen har kørt 33.000 km... service for 13.000 km siden.
Det skal siges at jeg køre samme vej hverdag på arb...
Dæktryk og dæk er ok... Og kan ikke forstille mig at mit luftfilter skulle være stoppet.
Hvad kan skyltes dette...
Undre mig bare for det er rimeligt meget, især når jeg IKKE har ændret kørselsmønster.
« Senest Redigeret: 20. Oktober 2010, 09:12 af morgan »

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #1 Dato: 20. Oktober 2010, 09:42 »
Hej min 407 køre også kortere på L. når det bliver koldere, så det har med kulden at gøre den, går ca. 1 km mindre l. allerede nu
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

silverfox

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #2 Dato: 20. Oktober 2010, 09:44 »
Hvis du bruger 41 liter diesel på at køre 800 km, svarer det til et forbrug på 19,5 km/l, hvilket må siges at være acceptabelt. Men jeg forstår din undring, da bilen har kørt ca 23 km/l før. Oplever du nogen ændring i bilens opførsel eller tanker du nu hos et andet selskab?

Sopmis

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #3 Dato: 20. Oktober 2010, 10:32 »
Hej

Jeg oplever også at min 207 sw og kører mindre om vinteren. Det er svært at få den over 20km/l, når det er koldt.. Det er ganske normalt, da din motor er kold i længere tid om vinteren, inden den bliver varm.. FYI : En diesel laver ikke så meget varme som en benzin...

morgan

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #4 Dato: 20. Oktober 2010, 10:46 »
Hejsa igen...

Jeg mener at når det er køliger i vejr, så får man en bedre brænstofs øko, pga turbo... Intercooleren bliver kolder....

Til silverfox.... Den køre nogle gange og hugger ved 70-80 km i timen.. Og det er ikke når den regenere..... Det er generalt....

Jeg bruger JET, og altid brugt JET i slagelse pga de er billigst og arbejder i Slagelse.

Har for ca 1 mdr siden hældt "smog doctor  extreme inject" på tanken, for at rense dysser.

larsK

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #5 Dato: 21. Oktober 2010, 17:52 »
den køre kortere på L når det er koldt!! og 19km/l er faktisk okay, min 308 køre lige nu 17,6km/l men det er så fordi jeg køre motor vej.

det er grundet en federe blanding af brændstof og luft når det er koldt..

jb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 358
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #6 Dato: 21. Oktober 2010, 18:14 »
Har en 308 1.6 HDI kører 19,2 L

B)
3008 II 2.0 Allure Bluehdi

silverfox

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #7 Dato: 21. Oktober 2010, 20:28 »
For mig giver det ikke mening at den koldere luft skulle øge brændstofforbruget; snarere tværtimod. Jeg kunne forstå hvis vi talte om 15-20 grader, men her taler vi altså ikke om mere end en middeltemperaturændring på 5-8 grader. Det bør ikke resultere i så drastisk en forøgelse. Jeg har dog ikke et bud på hvad ændringen kan skyldes.

Plex

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #8 Dato: 22. Oktober 2010, 20:08 »
Morgan køb et oliefyr, eller en alm. el motorvarmer - så skal du bare se :)

morgan

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #9 Dato: 23. Oktober 2010, 10:32 »
min kammerat har et oliefyr liggende...
Godt nok et ældre webasto. men det er med timer og virker.
Men passer det i den nye 207 eller skal det også være specielt som alt andet til min 207 hd 2010?
Hvis jeg skal gi 8-10 kilo for et nyt oliefyr, så gider jeg ikke... jeg kan dældulme købe mange liter diesel for de penge. og så må bilen bare stå og banke i 5 min inden jeg køre.
« Senest Redigeret: 23. Oktober 2010, 10:55 af morgan »

kaffehoved

  • Gæst
RE: .
« Svar #10 Dato: 27. Oktober 2010, 02:13 »
tja det kan godt være kulden..

lavede lige et gennemsnit over 450 km på 19.5 km/ltr i min 406 2.0 hdi... :) jeg er stolt!

Plex

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #11 Dato: 27. Oktober 2010, 06:22 »
Citér
morgan skrev:
min kammerat har et oliefyr liggende...
Godt nok et ældre webasto. men det er med timer og virker.
Men passer det i den nye 207 eller skal det også være specielt som alt andet til min 207 hd 2010?
Hvis jeg skal gi 8-10 kilo for et nyt oliefyr, så gider jeg ikke... jeg kan dældulme købe mange liter diesel for de penge. og så må bilen bare stå og banke i 5 min inden jeg køre.


Det kræver et monteringssæt fra Peugeot som koster i omegnen af 1800 kr. Køleslanger, elnet, styring, beslag osv.

Hvis du holder i egen garage om natten, vil en alm. dybkoger være en god og billig løsning. Det er rigtig sundt for din motor, at olien er lidt oppe i temp. inden du starter :)

Købte på et tidspunkt en Defa motorvarmer til min 207 HDI, og tror ikke den kostede ret meget mere end 600 kr.

midph

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #12 Dato: 27. Oktober 2010, 09:13 »
..har lige i dette øjeblik siddet og læst på Peugeot`s hjemmeside,at de anbefaler at påfylde Peugeot`s egen dyserens,hvis man kører mange små ture,da det jo er bekendt,at det "sviner" mere indvendigt i motoren og vi ikke får motoren rigtig varmet igennem..især vore dieselmotorer..ved godt din bil ikke har kørt så mange km,men det er måske et bud/løsning på dit problem,uden jeg har noget at noget som helst om det..men gir`"silverfox" ret..19,5 er da fint nok..du må aldrig regne med det fabrikken opgir`(det gælder alle bilmærker)..der tester de jo på bænk og ikke "in real life"..(har jeg læst:D)..mvh.

midph

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #13 Dato: 28. Oktober 2010, 09:44 »
..prøv også at gå ind på deres hjemmeside og se under "service"-"gode råd" om din HDI..der står lidt om økonomikørsel med en dieselbil..og det har jeg prøvet i den sidste tid, specielt det at køre mere efter omdr. tæller end speedometer..rolige accellerationer og hurtigere gearskift opad..ikke for høje omdr. og ikke for mange nedgearinger og synes jeg oplever lidt flere km/L...desuden sad jeg i går på vej til Esbjerg og tænkte..vinter= mere blæst(størrer vindmodstand)..mere vand på vejen(+ evt. brede sutter) = størrer rullemodstand..mere el-forbrug (el-bagrude/mere blæser) størrer generatormodstand..mere vejarbejde i efteråret = meget "op og ned i hastighed" = størrer forbrug..ren teori???..tjae..måske..men måske ligger der et lidt større forbrug gemt der også?? ;)
« Senest Redigeret: 28. Oktober 2010, 10:54 af midph »

morgan

  • Gæst
RE: 207 sw HDI 2010. brænstof økonomi
« Svar #14 Dato: 29. Oktober 2010, 10:30 »
Tak for alle de fine svar...

Nu har jeg fyldt tanken op, og sat display til at vise km/L... Og det vil jeg prøve og køre efter for at se hvad resultatet bliver...Men det er utroligt forvirrende at se på, for den springer vildt frem og tilbage på km/L  "nogle gange påstår den at jeg køre 46 km/L ved 90 km/t.????
Jeg prøver også at holde omdr nede ved 17-1800.... Pt kørt en streg før en halv tank og km siger ca 380 km...
Har kørt med diesel dysse osv rens i tanken de sidste 2 gange jeg påfyldt.