Forfatter Emne: Sort røg  (Læst 2139 gange)

henrikhonore

• Gæst
Sort røg
« Dato: 28. November 2010, 15:02 »
Opdagede lige i dag i det fine snevejr at min udstødningsrøg var lidt sortere, end jeg normalt har set det. Har dog haft en mistanke om at den bruger mere benzin end den plejer, men ikke vildt meget, men.

Er det nogle der ved om det bare er Lambda-sonden der skal skiftes eller er der andet der kunne være årsagen til dette.

Har en Peugeot 106 ralley 1995, (magnum motor).

:p
« Senest Redigeret: 28. November 2010, 19:54 af henrikhonore »

schluter

• Gæst
RE: Sort røg
« Svar #1 Dato: 28. November 2010, 18:10 »
mener sort røg = af den brander ole af i din cylender somret  tegn på af du har en toppakning der er ved og gå

henrikhonore

• Gæst
« Svar #2 Dato: 28. November 2010, 19:52 »
toppakning blev skiftet sidste år med slibning af topstykket og indstilling af skidtet indeni osv.

Lugter også af benzin.

Sort røg er ofte pga. forkert blanding i karburatoren (for meget benzin), det kan opleves ved koldstart og med længere tids kørsel med choker. Derfor tænkte jeg at det kunne være LAMBDA-SONDEN, for er det ikke den der sørger for den korrekte blanding udfra målinger i udstødningsgassen. ?
« Senest Redigeret: 28. November 2010, 20:01 af henrikhonore »

origo

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 30. November 2010, 22:26 »
lav en 4-gas måling eller check din lambda-sonde med voltmeter, den skal hoppe fra 0,2 til 0,8v mener jeg det er og falde helt ned hvis du giver den gas. ellers søg på youtube  der er mange gode fifs til hvordan man let kan tjekke den! du kan også tage signal ledningen (+) fra din lambdasonde og kortslutte den (sætte på stel) og høre om motoren tager til eller falder i omdrejningerne i tomgang

morgan

• Gæst
« Svar #4 Dato: 01. December 2010, 00:37 »
Nu er din pug en racer fra 1995..."magnum motor"

Ligemeget.. Der kommer altid noget sod og snask ud når du koldstarter bilen. Især en lille racer spip som din.
Den får lidt at leve af, så den snakker soder og pludre, indtil den er varm...... meget normalt...
Jeg har en toptunet manta "uden plader og til race "med nyreno motor, og tro mig den savler også i sneen... Det må den godt.....små 330 hk i lørdags på baghjul.
Husk på det er kondens og sod... Det er ikke en halv liter olie...

Hvis motor køre perfekt, så lad vær med at få nøgger over dette...
Bare husk at lade den stå og snakke 5-10 min inden du køre hvis det er på den rigtige kolde side af -1..

P.S.. Vild fed spip at køre raceløb med... kun lidt misundelig.. Jeg har min 207SW HDI FAP, og den soder IKKE i sneen." privat kørsel"...:p
« Senest Redigeret: 01. December 2010, 01:12 af morgan »

henrikhonore

• Gæst
« Svar #5 Dato: 01. December 2010, 17:21 »
Super tak for svarene, jeg havde netop hørt om det der med at måle lamda-sonden, men prøver lige det der + halløj.