Jeg kan godt se ideen med at foretage tuningen grundigt, og med en masse erfaring som baggrund for et vellykket resultat. Og der er ingen tvivl om, at de danske chiptunere tager det seriøst, og yder en god service, man ikke kan forvente fra en forhandler af computerhardware i Tyskland.
MEN, jeg tænker lidt mere pragmatisk på det, og uanset hvad må det jo være de samme parametre der justeres på, om man vælger det ene eller det andet. Og set med de økonomiske briller, så er der 3-4000 kroners forskel på en boks(der lover tilpasset software til hver enkelt bilmodel), og en ODB-tuning, der reelt lover det samme, bare uden ekstra hardware.
Håber man, som jeg, på en bedre brændstoføkonomi i retning af 2 km/liter(fra 23-25 til 25-27 km/l), noget der ligner 5-8% forbedring, vil det spare mig for 50-75 øre pr. liter. I teorien vil det betyde op til to år, før de ekstra penge er tjent ind i forhold til en boks. Det kan selvfølgelig være et fornuftigt regnskab, men jeg ved ikke om jeg stadig har det kørselsbehov om to år, stadig har samme bil eller hvad. Så ser jeg en større gevinst ved en boks, HVIS den altså kan holde samme besparelse!
Men som en hurtig besparelse nu og her har jeg svært ved at se fordelene ved den dyre tuning, hvis det ikke drejer sig om at få "den større model motor" for en brøkdel af prisen.
Er det bare mig der er helt fra snøvsen, eller hvad? Håber på god respons på dette syn på sagen!
Jeg kan i øvrigt nævne, at jeg bestilte en racechip pro fra Tyskland, og et par timer senere fik jeg en mail om, at installationen på netop en 206 HDI var mere end bare de fem minutter på youtube videoen, snarere 2-3 timer med det rette værktøj, så de ville lige have bekræftet at jeg ville have den. Jeg annullerede så bestillingen. Men god service fra dem, det skal de have!
Langt indlæg, men der er jo også dyre dieseldråber på spil!;-)