Forfatter Emne: Rust i bund over additivtank  (Læst 3999 gange)

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Rust i bund over additivtank
« Dato: 30. Juni 2011, 19:26 »
Hej. Jeg har lige købt min første Peugeot efter at have kørt diesel i mange år Toyota/VW/Ford. Jeg er ret begejstret for ikke at forurene længere. Har købt en 406 hdi 2.0 fra 03 med partikelfilter. Idag vippede jeg bagsædet frem og så at der var rustangreb i bunden og i bunden af sædet. (det nederste af sædet er af metal). Angrebet er lige over additivtanken. Er der nogen af jer der har oplevet dette? Kan der ske fordampning fra tanken som kan fremkalde tæring.
Jeg har læst en del på nettet nu om partikelfilter og eolys. Har jeg ret i at der ikke er en måler til at fortælle når min bil mangler eolys. Jeg har læst at det kun er på de første der er måler og de kører også på en anden eolys end den 176 der hører til min.

Med venlig hilsen
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Rust i bund over additivtank
« Svar #1 Dato: 30. Juni 2011, 21:32 »
Jeg har haft det samme problem med min gammle 406 benzin, hvor det var omkring den lille sorte gummi prop under sædet
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

silverfox

  • Gæst
RE: Rust i bund over additivtank
« Svar #2 Dato: 30. Juni 2011, 22:19 »
Der bør ikke være fordampning fra additiv tanken og det bør ikke kunne forårsage korrosion.
Hvis du overholder serviceforskrifterne på dit partikelfilter, bør du ikke kunne løbe tør for additiv. Der er ingen HDIere der har niveauføler for additiv. Du vil få en fejlmeddelelse hvis systemet løber tør.

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rust i bund over additivtank
« Svar #3 Dato: 30. Juni 2011, 23:05 »
Tak for svar. Jeg vil holde øje med om der kommer vand ind når det regner. Det kan jo blot være derfor at rusten er opstået. Bilen har kørt 340000 først som taxa og så 80000 af en der selv lavede den så jeg ved ikke hvordan filteret er serviceret. Der er fyldt additiv på og jeg fik nogle dunke og en slange med. Den er også nulstillet efter opfyldning fik jeg at vide. Jeg tænkte bare om jeg var nød til at fylde på for at sikre at den ikke løber tør.
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Rust i bund over additivtank
« Svar #4 Dato: 01. Juli 2011, 07:52 »
Jeg tror at den ikke er blevet undervogns behandlet mellem tanken og bunden, der er en afskermning som skal af for at komme til
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rust i bund over additivtank
« Svar #5 Dato: 01. Juli 2011, 09:51 »
Den har fået pava 3 gange men det kan jo være de ikke har sprøjtet der. Det må jeg se at få gjort.
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

morgan

  • Gæst
RE: Rust i bund over additivtank
« Svar #6 Dato: 01. Juli 2011, 11:14 »
Citér
silverfox skrev:
Der bør ikke være fordampning fra additiv tanken og det bør ikke kunne forårsage korrosion.
Hvis du overholder serviceforskrifterne på dit partikelfilter, bør du ikke kunne løbe tør for additiv. Der er ingen HDIere der har niveauføler for additiv. Du vil få en fejlmeddelelse hvis systemet løber tør.


Passer ikke.
Min bil har censor der fortæller at hvis den løber tør i add tanken.

min er en 207 sw HDI fap årg 2010
Den vil skrive add fuel to low og motorlampe lyser.

Det står i min manual over griskassen.
« Senest Redigeret: 01. Juli 2011, 11:19 af morgan »

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
RE: Rust i bund over additivtank
« Svar #7 Dato: 01. Juli 2011, 11:24 »
Det er jo også det silverfox skriver
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rust i bund over additivtank
« Svar #8 Dato: 02. Juli 2011, 13:01 »
Det er ikke alle der har sensor  på 1 gen var der sensor der registrerede når den gik på minimum  bla 406   ,  de nyere har ikke nogen  det er baseret på beregning af den indsprøjtede mængde additiv  , så hvis der gik hul på additivtanken efter 30.000 km  ville der ikke forekomme nogen fejlmeddelse

silverfox

  • Gæst
RE: Rust i bund over additivtank
« Svar #9 Dato: 04. Juli 2011, 15:42 »
@morgan:
Jeg skriver jo netop at man får en fejlmeddelelse hvis systemet løber tør. Der er ikke en niveauføler der løbende indikerer additiv niveau.

Giovanni78

  • Gæst
RE: Rust i bund over additivtank
« Svar #10 Dato: 23. September 2011, 13:07 »
Jeg har netop overtaget en Peugeot 406 3.0 V6 og den har også rust under bagsædet i den ene side.

Jeg må have undersøgt hvor vandet kan komme ind.