Forfatter Emne: bremse svigt  (Læst 5019 gange)

jarnis

  • Gæst
bremse svigt
« Dato: 15. Oktober 2011, 20:30 »
Hej allesammen, jeg har været ude for en meget ubehagelig overraskelse i min peugeot 406 2.0 hdi fra 2002.
Mine bremser blev pludseligt helt hårde og jeg skulle træde meget hårdt for at kunne bremse.? den har været sådan i 14 dage nu.
jeg kan træde bremsen helt i bund men der skal virkelig trykkes til.
når bremsen nærmer sig bunden kommer der en fejl på abs og en på airbag.
er der nogle der kan forklare mig hvad dette kan være.
p.s
jeg har lige skiftet kalibre bag på samt klodser og skiver, det skete et par uger efter det
mvh morten

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: bremse svigt
« Svar #1 Dato: 15. Oktober 2011, 21:08 »
har du husket at lufte bremseren ud efter kaliber skift set efter bremsevæske. bare en ide
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

jarnis

  • Gæst
RE: bremse svigt
« Svar #2 Dato: 15. Oktober 2011, 21:10 »
ja jeg har luftet bremser ud og efterfyldt bremsevæske.
jeg har en ide om det muligvis kan være abspumpen, men er lidt usikker på om det er den

rem-dk

  • Gæst
RE: bremse svigt
« Svar #3 Dato: 15. Oktober 2011, 21:54 »
Måske det ikke er helt smart at køre med sådan noget i 14 dage!!!
Mon ikke det klogeste var at sende den med Falck til en mekaniker.

jarnis

  • Gæst
RE: bremse svigt
« Svar #4 Dato: 15. Oktober 2011, 22:01 »
har heller ikke kørt med den men har prøvet at løse problemet. men syntes ligesom at have ramt muren nu.

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: bremse svigt
« Svar #5 Dato: 15. Oktober 2011, 23:32 »
Måske en kombination.
Det med at den pludselig bliver hård uden at bremse kan måske være en fejl på vacum. Check vacum slanger og forbindelser. Der kan være nogle gummi samlinger på slangerne der kan revne og blive utætte.

Det med at bremsen kan trædes i bund når du træder hårdt, kan være en utæt hovedcylinder. Pedalen vil så synke langsomt, når du holder tryk på.
Normalt trædes en pedal på en bil med selvjusterende bremser ikke ret langt ned. Det vil sige at stemplet kun arbejder i det aller øverste stykke af hovedcylinderen. Når du så skifter klodser og træder pedalen i bund for at få dem ind til skiven, så kører stemplet måske ned gemmen noget rust der slider på pakningen eller ridser den så den bliver utæt. Derefter kan den ikke holde tryk og det betyder ny hovedcylinder.
Man kan nøjes med at træde pedalen en lille smule ned og så gøre det en masse gange for at undgå dette, når klodserne lige er monteret.
Jeg kan ikke se det kan være noget med ABS pumpen som kun har indflydelse når et hjul blokerer.
Det er nok en vacumfejl der så har gjort at du er blevet opmærksom på at din pedal synker. Normalt træder man jo ikke så hårdt og opdager måske ikke utætheden.
mvh
« Senest Redigeret: 15. Oktober 2011, 23:41 af Autoholm »
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

jarnis

  • Gæst
RE: bremse svigt
« Svar #6 Dato: 16. Oktober 2011, 09:59 »
Takker jeg checker hoved cylindre. Jeg har tjekket slanger.
Jeg skriver hvad fejlen er når jeg finder den
« Senest Redigeret: 16. Oktober 2011, 10:00 af jarnis »

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: bremse svigt
« Svar #7 Dato: 16. Oktober 2011, 10:09 »
Måske er dette allerede klart for dig, men ved utæt mener jeg at væsken passerer uden om stemplet og ikke kommer ud af systemet. Jeg går ud fra at din bil ikke har brugt bremsevæske. En utæthed i hovedcylinder forårsager ikke at bilen bruger bremsevæske. Andre utætheder vil gøre at bremsevæsken drypper ud og vil give en alarm for lav bremsevæskestand.
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

jarnis

  • Gæst
RE: bremse svigt
« Svar #8 Dato: 16. Oktober 2011, 22:37 »
Det er helt rigtig der mangler nemlig ikke bremsevæske

jarnis

  • Gæst
RE: bremse svigt
« Svar #9 Dato: 24. Oktober 2011, 08:31 »
Det var hovedcylinder samt bremseforstærker mange tak for hjælpen allesammen
Mvh morten