Måske en kombination.
Det med at den pludselig bliver hård uden at bremse kan måske være en fejl på vacum. Check vacum slanger og forbindelser. Der kan være nogle gummi samlinger på slangerne der kan revne og blive utætte.
Det med at bremsen kan trædes i bund når du træder hårdt, kan være en utæt hovedcylinder. Pedalen vil så synke langsomt, når du holder tryk på.
Normalt trædes en pedal på en bil med selvjusterende bremser ikke ret langt ned. Det vil sige at stemplet kun arbejder i det aller øverste stykke af hovedcylinderen. Når du så skifter klodser og træder pedalen i bund for at få dem ind til skiven, så kører stemplet måske ned gemmen noget rust der slider på pakningen eller ridser den så den bliver utæt. Derefter kan den ikke holde tryk og det betyder ny hovedcylinder.
Man kan nøjes med at træde pedalen en lille smule ned og så gøre det en masse gange for at undgå dette, når klodserne lige er monteret.
Jeg kan ikke se det kan være noget med ABS pumpen som kun har indflydelse når et hjul blokerer.
Det er nok en vacumfejl der så har gjort at du er blevet opmærksom på at din pedal synker. Normalt træder man jo ikke så hårdt og opdager måske ikke utætheden.
mvh