Forfatter Emne: Risk of filter clogging  (Læst 4915 gange)

karen mygind-klavsen

  • Gæst
Risk of filter clogging
« Dato: 25. Januar 2012, 21:32 »
Hi
Vi er hjemme hos os næsten helt nye Peugeot ejere. I september købte vi en 308SW acces model 2012.

Nu melder den risk of filter clogging? Vi har fulgt råd fra mekaniker på peugeot og kørt en god længere tur i den, men den melder stadig fejlen.

Jeg kan med stigende nervøsitet (og en del uvidenhed...) læse heringe at partikelfiltre koster en 9-14.000 at få skiftet. Men min bil er for søren kun 6 mdr gammel, og har kørt lige i underkanten af 9.000km.

Er sådan noget ikke under garanti, når den ikke er ældre? Man (jeg) formoder at fejlen -eller hvad det nu er- må have været der da den blev købt? Eller er det simpelthen meningen at der skal skiftes filter så ofte?

Hjææælp!!!

Karen

SKP

  • Gæst
RE: garanti
« Svar #1 Dato: 25. Januar 2012, 22:01 »
det er vist en garanti sag det der, op til forhandleren og få dem igang.

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter clogging
« Svar #2 Dato: 25. Januar 2012, 23:45 »
Hej.
Filteret er jo rent og tomt på en ny bil. Det er den måde der køres i bilen der afgør hvor hurtigt det stopper til. Nu skriver du ikke noget om jeres kørselsmønster. Mange små ture eller ture i højt gear ved lave omdrejninger giver ikke filteret gode muligheder for at regenere. Altså rense sig selv. Det er et paradoks at bilen skal køre ved så lave omdrejninger som muligt for at være  økonomisk, men dette gør at filteret stopper. Dette gælder for alle dieselbiler med partikkelfilter. Der kan være en fejl på din bil men det mest sansynlige er at den skal køres ved over 3500 omdr. en gang imellem i 20 min. Det kan være på motorvej i 3 gear for eksempel. Derved bliver filteret så varmt at det renser sig selv. Hvis den lange tur i kørte var i 6 gear ved 2000 omd. så hjælper det ikke. Det er også vigtigt at man ikke lader sin bil varme op i tomgang. Det soder nemlig også filteret til.
På en måde er det jo en økonomisk bil der ikke forurener og som du samtidig med god samvittighed kan køre lidt race i en gang imellem for at rense filteret. Når den skriver risk of filter clogging. Man kan køre et program hvor filteret renser sig selv ved hjælp af en tester, men en tur ved høje omdrejninger kan gøre det samme.
Filteret skal først skiftes om rigtig lang tid.
mvh peter
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

karen mygind-klavsen

  • Gæst
RE: Risk of filter clogging
« Svar #3 Dato: 26. Januar 2012, 20:41 »
Har lige kørt en tur efter anvisning, og efter ca 10 min i 3. gear ved 35-3800 omdrejninger sagde igen risk of filter clogging helt indtil jeg havde kørt turen færdig og var tilbage nede i omdrejninger?

Den ryger på værkstedet imorgen. Så må de rense den nulstille den omprogramere nogle dyser eller et eller andet!!!

Om en uge skal den køre -ihvertfald noget af vejen- til Østrig...

Tak for svarene og de gode råd:)

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter clogging
« Svar #4 Dato: 26. Januar 2012, 23:08 »
Ok. Der kan jo være en fejl. Måske slukker lampen først efter bilen har været slukket og tændes igen. Måske først efter den har været slukket nogle gange. Jeg er ikke sikker på dette, men jeg tror bilens computer skal genstarte for at opdage at der er en ændring, når det ikke er noget alarmerende. Det kunne være interessant hvis nogen ved dette.

mvh peter
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.