Først tænkte jeg at du mangler kompression, men når du skriver at det kom pludseligt efter du har hældt varmt vand på så kan det jo også være at den ikke forvarmer. Du må måle om der er strøm til gløderørerne når det er koldt.
Hvis jeg ikke havde termometer i bilen så kunne jeg gætte mig til kulden efter hvor længe starteren kører før bilen starter. En diesel starter på varme. Den starter først når der er varmt nok. Når den bliver slidt så er kompressionen lavere og giver derved mindre varme. Derfor skal starteren køre længere eller man skal forvarme mere. Man skal være glad når en slidt diesel starter i stærk kulde. Hvis dit problem kom fra den ene dag til den anden så er det nok et elektrisk problem. Hvis det er kommet gradvist så er det nok slitage der har givet lavere kompression. Det kan hjælpe at slå tænding fra når glødelampen slukker og så gløde igen 3 gange før starteren aktiveres. Min har nu kørt 354000 og kunne starte i 11 graders frost men så skulle starteren køre længe. Heldigvis er der oliefyr som kun skal køre i kort tid, så starter den øjeblikkeligt... mvh peter