Forfatter Emne: Sænkning af 206 1,6 2004  (Læst 8727 gange)

Harleygutten

  • Gæst
Sænkning af 206 1,6 2004
« Dato: 02. Februar 2013, 15:53 »
Er der nogle som har erfaring med sænkning af undevogn, med justerbar sænkningskit ..... har købt, men er lidt i tvivl om hvordan man lige nemmest gør det med bagenden.... nogen ideer.... ?

Harleygutten..

silverfox

  • Gæst
RE: Sænkning af 206 1,6 2004
« Svar #1 Dato: 02. Februar 2013, 21:08 »
Du skal justere torsionsstængerne. Det er i sig selv en udfordring, da de kan sidde nærmest uhjælpeligt fast. Jeg ville slet ikke gøre det på en næsten 10 år gammel 206.

Harleygutten

  • Gæst
RE: Sænkning af 206 1,6 2004
« Svar #2 Dato: 02. Februar 2013, 22:29 »
Ja det tænkte jeg nok du ville siger, men jeg regnede med at hvis jeg varmede lidt der, eller gav det en masse rustopløser eller rustfjerner, så skulle det måske komme løs...:D

og så ville jeg jo også gerne om der var nogen der vidste lidt om hvad man skulle være opmærksom på, når man gjorde det, og hvordan så dan mere pragtisk....B)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.533
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Sænkning af 206 1,6 2004
« Svar #3 Dato: 02. Februar 2013, 23:16 »
Jeg har kun prøvet det på en 3-4 405ere, men jeg vil antage det er samme princip, i begge ender af torisionsstængerne er en skive med hullet exentrisk placeret, det er skruet fast med en M8 torxskrue, når skruen er ude kan skiven bankes ud i center.

Her er skiven nr 13, den passer lige i hullet til torisionsstangen, ca 3-4 mm inde i hullet er der lavet et spor ligesom et låseringsspor, her kan skiven lige bankes ud så hullet nu kommer i midten af akslen og låser den i axialretningen, da der er stråler på akslen og hullet er den nu låst i alle retninger. Du skal fjerne skiven i begge ender og skrue en glidehammer fast i akslen, så burde du kunne trække den ud.
Vær opmærksom på at der ikke er lige mange stråler i begge ender, så når du har fundet den rette position for bagsvingeren , og stangen er klar til at fange strålerne i begge sider kan du dreje stangen og prøve dig frem indtil stangen fanger strålerne i begge sider samtidig. Nu er en Peugeot jo ikke ligefrem kendt for sin knaldhårde affjedring, så du bør nok overveje en forstærket affjedring, man kan få stænger der er lidt kraftigere (19,5 mm istedet for 19 mm) måske andre kender til fjedre fra andre bagbroer der passer.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Harleygutten

  • Gæst
RE: Sænkning af 206 1,6 2004
« Svar #4 Dato: 03. Februar 2013, 10:44 »
Hey Kristian

Er der noget du ikke har lavet ved en peugeot...:p .... og nej der er nok ikke så meget forskel på de to bagtøj der..... har jo kigget lidt på min 206´er og det ser ud sådan der, men kan godt se at det ikke er lige til at gøre....men ellers er det jo bare at springe ud i det...:D ... og ellers har jeg ikke fået min fartpilot monteret endnu, men det er kommet, har sendt en pm til dig.....

/René

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.533
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Sænkning af 206 1,6 2004
« Svar #5 Dato: 03. Februar 2013, 12:31 »
Citér
Harleygutten skrev:
Hey Kristian Er der noget du ikke har lavet ved en peugeot...:
/René


Ja jeg har aldrig prøvet at svejse rust i en Peugeot, den forrige var 21 år gammel uden nogensinde at være undervognsbehandlet, synsmanden gad ikke engang at finde hammeren, så fin var den


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Harleygutten

  • Gæst
RE: Sænkning af 206 1,6 2004
« Svar #6 Dato: 03. Februar 2013, 12:44 »
Nej de er meget fine i undervognen det er helt sikkert...har heller ikke kunnet finde rust i min endnu, men den er jo heller ikke så gammel endnu......

René

belastning

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 37
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Sænkning af 206 1,6 2004
« Svar #7 Dato: 03. Februar 2013, 14:52 »
god ide at sænke den, bank hele svingarmen af, og smid nye lejer i..koster kun 500par side vist nok. smørre nippels i, og 2 hele tuber fedt, så holden den bagbro evigt.

Fjederne kan justeres på mm mål., og skal undervognen være hård, så sænk den så den er 5mm fra gummiklodserne. :D

Harleygutten

  • Gæst
RE: Sænkning af 206 1,6 2004
« Svar #8 Dato: 03. Februar 2013, 17:49 »
Hey Belastning

Er det noget du er...:D eller bliver det det senere....gg

Jamen jeg havde da også tænkt mig at sænke den godt, og smide nogle nye leje i hvis det ikke er for meget at arbejde med, ja så kunne man jo gøre det....hvis det er nødvendigt....:o ...
Og ja jeg har justerebar bagdæmper så det skulle være okay, men det må jo så blive en weekendsarbejde der....

belastning

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 37
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Sænkning af 206 1,6 2004
« Svar #9 Dato: 03. Februar 2013, 20:05 »
find den største hammer du har, har altid kunne få dem få på den måde. efter hvor fast det sætter, tager det mellem 3-4timer par side at lave.

jeg opgiver næsten aldrig en opgave, der for kan det godt være belastning for nogen.:o

Harleygutten

  • Gæst
RE: Sænkning af 206 1,6 2004
« Svar #10 Dato: 03. Februar 2013, 20:23 »
:o .... hahahaha.... ja okay på den måde, men er man så også først gået igang med sådan noget der, så ville det også være temmelig dumt at opgive, så står man sgu først i lort til halsen....gg...

Men ja vil da prøve at gibe den første den største hammer jeg kan finde...og så starte tidligt en lørdag morgen.... B)