Jeg har en 307 2,0 Griffe fra 03, hvor bagrudeviskeren pludselig gik amok. Den startede når jeg låste bilen op, når en dør blev åbnet,når hornet eller alt muligt andet el blev betjent, den kørte så 5-6 gange og stoppede et tilfældigt sted på ruden. Når jeg tændte for den, kørte den igen 5-6 gange, og forblev derefter inaktiv indtil jeg slukkede og tændte igen. Jeg var først bange for at bilens bsi boks havde fået hedeslag (svært at forestille sig i denne iskolde juni) men efter at have undersøgt diverse indlæg på nettet uden løsning, besluttede jeg at se på den rent mekaniske del af problemet, jeg afmonterede afdækningen over viskermotoren, fjernede viskerarmen med en hurtig hjemmelavet aftrækker (den sad dæleme fast:o) jeg borede de 3 fastgørelsesdimser ud (en blanding mellem en popnitte og en gipsvægsplug) et 6,5-7mm bor er perfekt til formålet.
Efter at have fået motoren af bagklappen, skilte jeg den ad, der sidder en gearkasse bag dækslet, og det er her vi skal hen. Det er ganske let at skille ad, 6 stk torx skruer, og dækslet kan lirkes af, der er ikke mange dele derinde, og det kommer
ikke springende ud i hovedet med fjedre og dele. Bag på det store tandhjul, er der en messingplade der fordeler elektrisk signal til styringen om hvornår viskerarmen er i "parkeringsposition" ved hjælp af et lille hul i pladen. Denne plade var helt irret og fik en tur med det fine smergellærred.
Efter almindelig rengøring og grundig smøring med rigelig fedt (fedt og olie er
ikke elektrisk ledende så spar ikke på det) virkede viskeren igen som ny. Jeg borede de 3 sorte plastbøsninger ved fastgørelsen op til 8,5mm og monterede motoren med 3 m8 bolte, men man kan vist også købe de originale "rawplugpopnitter" hos Peugeot.
Nu kender jeg ikke alverden til hvordan Peugeot har opbygget deres styring, men jeg antager at den ikke har fået signal fra viskeren om at den var i rette position, og at den så stoppede strømforsyningen til motoren for at beskytte den fra overbelastning. Med jævne mellemrum har den derefter forsøgt at bringe viskerarmen i rette position uden held på grund af det manglende signal fra den irrede messingplade, hvem ved, måske er der ligefrem mening med galskaben?
Grunden til denne lange smøre var egentlig bare at fortælle at selv i disse tider med CanBus, computere og andet, kan en elfejl af og til stadig repareres med lidt gammeldags håndværk
Holt