Forfatter Emne: Bremser bag knager højlydt  (Læst 5585 gange)

tisbris

• Gæst
Bremser bag knager højlydt
« Dato: 26. Januar 2013, 13:52 »
Hej

Jeg har netop købt en ældre 406'er - se signatur.

Sælger har i dec. haft den til service hvor der er blevet skiftet skiver, klodser, ankerplader og håndbremsekabler.

Under prøvetur knagede bilen også og sælger oplyste at dette netop var startet efter den havde været til service, men han havde ikke fået gjort noget ved det.

Bremserne bag knager oftest når bremse pedal slippes, dvs. når bremserne slipper, men der kan også være knagen, når der bremses.

Jeg har i dag haft hjulene af og kunne se at der ikke var nogen form for smørelse på klodser/glidere. Jeg har derfor haft klodserne ude og renset glider m.m og smurt glidere m.m med kobberfedt.

Jeg kontrollerede at bremserne ikke hang og det gør de ikke - hjul drejer fint rundt uden modstand efter der er bremset.

Jeg har haft en prøvetur efter jeg har smurt bremserne og til at starte med var der kun en lille knagen tilbage, men til slut blev det næsten lige så slemt, som før jeg startede :(

Jeg har faktura for sælgers service i dec. og kan selvfølgelig kontakte dem, men de ligger desværre ikke i nærheden og derfor bliver det noget bøvlet...

Jeg vil derfor hører om der er nogen der har en ide til hvad der kan få bremser bag til at knage. Lyden er høj og man kan tydeligt høre dette både ude og inde???

Tak;)
« Senest Redigeret: 26. Januar 2013, 13:54 af tisbris »

nibka - 307

• Full Member
    • Vis profil
RE: Bremser bag knager højlydt
« Svar #1 Dato: 26. Januar 2013, 18:10 »
Hej.

Mon ikke årsagen kan være som beskrevet i vedh. omtale - set via google.

• Vis emne - 406'er knirker/knager fra bagbro
www.hi-speed.dk/2phpBB/viewtopic.php?f=16&t=50962

v h:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

tisbris

• Gæst
« Svar #2 Dato: 26. Januar 2013, 18:32 »
tak for svar...

tror det ikke, da der ikke er en lyd når der køres og det gælder bump hjørner lav og hurtig fart.

lyd er kun tilstede når der bremses?

Autoholm

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 26. Januar 2013, 22:22 »
Har en bil mage til din.
Håndbremsen virker på en tromle der er indbygget i skiven. Monteringssættet til bakkerne faldt fra hinanden og raslede rundt. Det gav nogel skure skramle lyde under kørsel. Det blev til nye bakker og monteringssæt.
Knirker den når du holder stille og slipper bremsen så må det være noget i caliberen for jeg mener ikke den har en reduktionsventil til bremserne bagpå. Nogle biler har sådan en som er lastafhængig. Der sidder en fjeder som måske kunne knirke. Følg bremserørerne fra hjulet og ind. Kan desværre ikke huske om bilen har sådan en.  
Jeg bremser nogen gange lidt med håndbremsen for at holde tromlen fri for alt for meget rust. Det tror jeg er en god ide fordi hvis håndbremsen kun trækkes når bilen står stille så bliver rusten aldrig skrabet af.
:)
« Senest Redigeret: 26. Januar 2013, 22:30 af Autoholm »
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

tisbris

• Gæst
« Svar #4 Dato: 26. Januar 2013, 22:41 »
Den knirker ikke ofte når den holder stille, men det kan ske.

Jeg tror også at det har noget at gøre med kaliber, men så burde det vel være konstant?

Og i dag var det kun svagt til at starte med efter det blev smurt.

Har prøvet at lege med håndbremsen, men der er ingen sammenhæng.

Kan man smøre kaliber? - hvordan :o)

tisbris

• Gæst
« Svar #5 Dato: 26. Januar 2013, 23:05 »
Bemærkede under smøring at den ene kaliber kunne 'rokkes' 1mm.

Jeg kontrollerede at den store bolt var spændt hvilket den var.

Skal kaliber ikke sidde 100% fast uden at kunne give sig?

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 27. Januar 2013, 12:14 »
Hej
Når det har været skilt ad, sidder kaliberen ikke stramt, den kan give sig lidt. når først bremsen har vært brugt og stemplet er kommet helt ud sidder det hele i spænd igen.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

tisbris

• Gæst
« Svar #7 Dato: 27. Januar 2013, 13:20 »
Har haft skilt det hele ad igen.

Gav den ekstra meget kobberfedt på gliderne.

Samtidig motionerede jeg kaliber vandret ved at rykke kaliber frem og tilbage.

Nu er der ikke en lyd fra bremserne efter en grundig prøvekørsel - håber at det er løst nu 7-9-13 :p

PS: jeg undre mig dog over hvor meget 'slør' der er i venstre sides kaliber ift, højre side. Jeg har haft kaliber demonteret i venstre side, men det hjalp ikke - man kan stadig rykke kaliber 1-2 mm, hvilket ikke er muligt i højre side.

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 27. Januar 2013, 14:05 »
Hej
Vil da ikke udelukke at den venstre kaliber er slidt i glidere osv, men så skift den, de er efterhånden kommet ned i en fornuftig pris.
Bare lige til en anden gang, så bruger man ikke kobberfedt til glidere mere, brug noget silikonefedt det er lige en tand bedre, og bliver ikke så hårdt med tiden, og skulle ikke være så hård ved gummipakningerne som kobberfedt.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

406st

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 27. Januar 2013, 14:58 »
Har en 406 st car fra 2002.
Her skurrede og skarmlede bremserne bag i den ene side - ofte kunne det afhjælpes ved at motionere håndbremsen.

Da jeg fik kaliber og skive/tromle af viste det sig, at den ene håndbremsekaliber havde løsnet sig fra ankerpladenpladen og skrue og fjerder lå nu og lavade ravage mellem tromle og nederste kaliber.

Satte en skive på bagsiden af ankerpladen og lavede en skrue med en fjeder, der kunne bruges og som nu fanger den nye skive. Derved kunne jeg udskyde køb og montering af nye ankerplader lidt endnu...

Vh Claus
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.