Forfatter Emne: 406 2.1TD.st.car  (Læst 4748 gange)

Betina

  • Gæst
406 2.1TD.st.car
« Dato: 12. Februar 2013, 10:23 »
Hejsa
Håber en af jer kloge hoveder kan hjælpe. :)
Vi har købt en 406 der er bygget om fra en 1.8 greyline til en 2.1 TD.

Vi skal så skifte bundkaret og her kommer så problemet, da der tilsyneladende ikke er nogen der kan fortælle om hvad der er rigtig eller forkert.
Vi har fået at vide af en mekaniker at vi helst skal købe et i alu til ca. 3500 hos Peugeot. Det der sidder på nu er af stål uden køler. Jeg kan købe hos en hugger et af stål til 500,-

Min mekaniker siger så at det er problematisk da de af stål fra fabrikkens side er sat så godt fast at man faktisk ikke kan pille dem af uden at ødelægge dem....så nu ved jeg ikke om jeg tør at købe et brugt eller om vi skal ud i alu.

Jeg har selv undersøgt peugeot de kan bestille et nyt stål hjem til 1598 incl moms ....

Hvad siger i ???

Et tillægs spørgsmål nummeret på typepl. på motor kan man ikke bruge den til noget som helst når man skal finde reservedele. eller er en 2.1 TD bare en 2.1 TD uanset hvad. ???

Er den magen til citroen ?? Kunne rigtig godt bruge et hint i tilfælde af at vi skal finde flere reservedele til dyret :9

silverfox

  • Gæst
RE: 406 2.1TD.st.car
« Svar #1 Dato: 12. Februar 2013, 12:39 »
Hvis bilen har aircon, er bundkarret i alu og er væsentligt anderledes udformet end modellen uden aircon, som er i stål.
Hvis bilen ikke har aircon, mener jeg umiddelbart godt i kan bruge et stål bundkar.
Der er ikke forskellige typer 2,1 td. Den fandtes kun i den gamle 406(D8), så det burde ikke give anledning til forvirring. Dog kan der altid opstå udfordringer når en bil ombygges på den måde.

Betina

  • Gæst
RE: 406 2.1TD.st.car
« Svar #2 Dato: 12. Februar 2013, 15:31 »
:) bundkaret er ikke med køling, og det der sidder på nu er af stål.
og faktisk tror jeg nok at jeg selv harfundet svaret på mit sidste spørgsmål.
Motoren ved Peugeot bliver kun brugt op til 1999 i en 406 er Derimod bliver den samme motor med det samme typenr. brugt op til 2004 på bla. Boxer og Citroen.    

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 2.1TD.st.car
« Svar #3 Dato: 12. Februar 2013, 18:27 »
Citér
Betina skrev:
:) bundkaret er ikke med køling, og det der sidder på nu er af stål.
og faktisk tror jeg nok at jeg selv harfundet svaret på mit sidste spørgsmål.
Motoren ved Peugeot bliver kun brugt op til 1999 i en 406 er Derimod bliver den samme motor med det samme typenr. brugt op til 2004 på bla. Boxer og Citroen.    


Hvis der er Aircondtion på bilen er det alu bundkar   og uden er det  stål  , men du kan godt bruge alu i begge tilfælde  det er kun fordi kompressoren er monteret på bundkaret

dem motor ligger ikke i en boxer  , men i en 605 & 806 og muligvis noget Fiat og Citroen  den motor du har er en  XUD11ATED en 110 hk alle tiders motor

Betina

  • Gæst
RE: 406 2.1TD.st.car
« Svar #4 Dato: 12. Februar 2013, 21:49 »
OK tak :) Nu forstår jeg så bare ingenting for den motor der hedder XUD11BTE hvad er det så for en??? for det er en sådan jeg har bestilt bundkar til, og det kan ikke retuneres....sved på panden ....

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 2.1TD.st.car
« Svar #5 Dato: 12. Februar 2013, 23:04 »
Citér
Betina skrev:
OK tak :) Nu forstår jeg så bare ingenting for den motor der hedder XUD11BTE hvad er det så for en??? for det er en sådan jeg har bestilt bundkar til, og det kan ikke retuneres....sved på panden ....


Du skal heller ikke returnere det  , det er den samme motor  den har bare forskellige betegnelser bag  som er bogstaver  for turbo / intercooler / antal ventiler   osv  

 alle bundkar til XUD er stort set ens  men de er konstrueret forskelligt afhængigt hvor meget motoren hælder i de biler den har ligget  , selve hullerne til skruerne passer     hvorfor skifter du det egentlig  jeg har lavet mange af de motorer  men ikke skiftet bundkar på nogen bare brugt det samme igen

Betina

  • Gæst
RE: 406 2.1TD.st.car
« Svar #6 Dato: 13. Februar 2013, 11:04 »
Pyh tak for dit svar..:)

Historien er som følger : Vi køber bilen velvidende om at den skal ha skiftet bundkarspakning, fordi den drypper lidt. Mekanikeren skifter den så og vi får bilen hjem...meeeeen efterfølgende drypper den så meget hurtigt. Vi snakker med mekaniker som fortæller at det så må være bundkaret der er skævt/lidt bulet. Mekanikeren snakker med en anden mekaniker fra Peugeot som fortæller at de stål bundkar fra fabrikkens side sad så godt fast så når man først piller det af så er de meget nemme at lave skæve. Hmm det lyder jo logisk...Herefter starter så jagten for at finde det rigtige bundkar. Samtidig fortæller mekanikeren så at de jo har sat både en alm. pakning og en flydende pakning i..de grubler vi lidt over og ringer så til 2 forskellige værksteder for at hører om det er normalt. Og der er så uenighed da den ene mener at det er super fint og den anden mener at det vil han fraråde. Så vi blev ikke mere afklaret. Tilgengæld har vi så bestilt et nyt bundkar og ja så kan det hele jo starte forfra på værkstedet i næste uge. Vi har næsten lige købt bilen som der er ofret rigtig mange penge på sidste år, anden motor, tanrem, tårnlejer osv. Og vi har nu haft bilen i 14 dage og har kun set den i de 2 resten af tiden har den stået på værksted. På grund af bundpakning og pakning ved den diesel pumpe under sædet den var også utæt. Og nu har vi så opdaget at dieselspumpen  ved motoren også lækker lidt. Så jeg er ved at være temmelig træt af den bil allerede. Tror vi syner den og sætter den til salg igen. Så kan vi kører videre i vores MI 16 den kører da...:)

doc405

  • Gæst
RE: 406 2.1TD.st.car
« Svar #7 Dato: 01. Marts 2013, 20:11 »
du kan komme forbi mig og købe et brugt allu bundkar 350kr.
det med oliespildet behøver ikke være fra bundkaret det kan tit komme fra krumtapspakningen bag svinghjulet eller tætningspakningerne der sidder på hovedeleje holdet længst hen mod gearkassen. det er stort set alle peugeot motoer der har det problem