Hej.
Tirsdag den 9.4.2013 fik jeg modificeret mit bundkar hos Peugeotdoktor.dk
Jeg overværede modifikationen, som blev foretaget på følgende måde:
1. olien blev aftappet.
2. en gevindstang på en ½ meter blev skruet op i bundkarret.
3. en kontra møtrik blev strammet op til bundkarret.
4. en konisk top, større end vulsten i bundkarret blev monteret med en stor skive
og en møtrik.
5. sidstnævnte møtrik blev så stille og roligt strammet, så gevindet
til bundproppen og vulsten blev trukket ned, således at vulsten nu er nedad
i stedet for opad.
(Bundkarret er presset ud af en stålplade ligesom en køkkenvask. Stål er smidigt)
6. værktøjet blev afmonteret og den sidste olie løb ud.
7. bundproppen monteret igen og oliefilter blev skiftet og der blev hældt 4,25
liter olie på.
Prisen for olieskift samt modificeringen var på 500 kr.
Jeg plejer at betale 300 kr. for et olieskift (eksklusiv olie), så modificeringen har kostet 200 kr.
Resultat:
Ved olieskift fremover skal der 4,25 liter olie på, mod før 3,75.
Altså 13 % mere ren olie og nu kun 1 % forurenet olie.
(lidt er der tilbage)
Før olieskiftet hældte jeg 1/4 liter Bell Add ServiceRens 3
og kørte med motoren i tomgang 8.000 omdr/min i 60 minutter.
Det var en mærkbar forbedring, bedre træk, bedre motorlyd.
Min bil er 3 3/4 år gammel og har kørt 22.000 km. Jeg kører en del korte ture, så jeg vil fremover forebygge med følgende:
1. Motorolie Total QUARTZ INEO ECS (ACEA C2 (Low Saps))
(hvorfor står det ikke i instruktionsbogen?)
2. Olieskift 1 gang om året inkl. Bell Add Service Rens 3 (30 min i tomgang)
3. Tankning ved Shell Express og tilsætning af en streg Bell Add Diesel additiv, for hver tankning.
________________________________________________________
Den 9.5.2013
Bundkarret er stadig tæt
_______________________________________________________________