Jeg havde bestilt tid til service på min 207 1.6 HDi'er i dag. Der var lidt forskelligt, bl.a. en dyse der pruttede, en håndbremse der ikke tog ved osv. Til at tage og føle på.
I forgårs oplever jeg så, at bilen mister motorkraft. Ingen problemer på vej til Kvickly, på vej hjem føles bilen som om halvdelen af hestene er rendt deres vej. Den ville ikke rigtig tage omdrejninger, og reagerede ikke noget videre, selvom jeg trådte speederen i bund. Der har ikke været noget støj eller hvinen eller andet, bare... ikke så meget kraft ud af det blå. Ingen fejl i displayet.
Nå, det passede jo så med at bilen skulle til service. Havde den inde hos Mekonomen. De ordnede alt undtagen den manglende motorkraft (...). De mistænkte luftmængdemåleren, da de havde målt nogle lidt skæve værdier (må indrømme, tallet "400" uden værdi siger mig ikke noget), og motorkraften virkede til kort at komme igen, da de fedtede med stikket. Men de havde så ikke tid til at ordne det, så jeg blev sendt afsted med sløv bil og besked på at jeg kunne få en tid i næste uge...
(det har jeg ikke prøvet før. Ret syret).
På vej hjem får den lidt gas. Det resulterer i både ESP/ASR faulty og Antipollution faulty. Jeg stopper bilen, starter op igen - så er der kun antipollution faulty. Bilen er stadig sløv, men nu bare med fejl, der kan ses...
Er det sandsynligt, at det "bare" er luftmængdemåleren (den er jo trods alt til at skifte eller er der andre oplagte syndere. Og er der noget, jeg kan teste selv, eller er det den slagne vej til nærmeste Peugeot.