Forfatter Emne: Utæt ved knastaksel  (Læst 1070 gange)

Henrikbp

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
Utæt ved knastaksel
« Dato: 19. Februar 2024, 09:42 »
Min308 1.6 HDI fra 2015 er utæt ved knastakslen, jeg har forhørt mig lidt omkring og får forskellige udmeldinger om hvad det kan være, nogen værksteder vil skifte pakdåsen, andre siger det er en større omgang med nogle silikone tætninger i topstykket ved knastakslen og et tandremsskift da det skal skilles ad, man bliver lidt forvirret når der er forskellige udmeldinger og der er altså også en stor prisforskel på om det er en pakdåse eller div. tætninger i topstykke og tandrem.
Det jeg vil høre om er, er der andre der har haft samme problem med utæthed og hvad blev der lavet ?.

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Utæt ved knastaksel
« Svar #1 Dato: 19. Februar 2024, 17:10 »
Du kan ikke nødvendigvis bruge andres erfaringer omkring dette, da det kan være enten eller, eller både/og, men jeg kan jo tage fejl.

Ved begge reparationer skal tandremmen (og min. én pakdåse) udskiftes - og prisforskellen burde således kun være tætning med silikonpakning samt endnu en pakdåse.
Hvis tandremmen har fået olie, bør den udskiftes, uanset hvad. Det der gør forskellgen er om der udskiftes pakdåse på såvel indsugnings- som udstødningsknastaksel.

For at fejlsøge ordenligt på bilen, skal øverste tandremsdæksel demonteres. Der vaskes grundigt af og motoren startes. Så observeres det hvor olien kommer ud. Hvis det er ganske lidt der kommer ud, kan det faktisk være vanskeligt med 100% sikkerhed at fastslå hvor det kommer fra. Utætheden er formentlig at finde inde bag tandremshjulet, hvorfor det kan være vanskeligt at se hvor det kommer fra.

Hvor meget har den kørt?

Henrikbp

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Køge
Sv: Utæt ved knastaksel
« Svar #2 Dato: 19. Februar 2024, 20:59 »
Den har gået 202.000 km.

Ham jeg talte med, var ikke i tvivl om at det var silikone tætningerne der skulle skiftes, og det er jo ikke dem der koster, den er sjask våd på gearkassen, så ingen tvivl om den er utæt der, og det ser ud til der ligger lidt på kanten af bundkaret foran, men det er ikke adskilt for nærmere eftersyn, hvilket skal gøres.

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Utæt ved knastaksel
« Svar #3 Dato: 20. Februar 2024, 15:09 »
Hvis den er våd på gearkassen er det både/og, idet pakdåserne automatisk tages ud, når øverste del af knastakselhuset demonteres, men skrev du ikke,at den var utæt ved knastakslen - det er jo i den anden ende af motoren.

Nå, det er også lige meget, men adskilles skal det jo, hvis det skal tætnes  :)