Undskyld længden på dette indlæg, men her er lidt flere links der beskriver problemet med synkende bremsepedal:
1.
http://www.brakesint.co.uk/technical.html#techNote202Synkende bremsepedal i biler med dieselmotor. Hvis man træder hårdt på bremsepedalen når bilen står stille med motoren kørende overstiger det hydrauliske tryk det der kræves for at kunne bremse bilen, og bremsevæske bliver tvunget forbi pakningerne der er mellem kredsløbene. Større biler og varevogne er mere udsatte for dette problem fordi de har kraftigere bremseforstærkere. Fænomenet kaldes 'diesel creep' og diagnosticeres oftest fejlagtigt som en defekt hovedcylinder. Løsningen er, at man ikke træder så hårdt på bremsepedalen.
2.
http://www.nbsbrakesupplies.com.au/technical-information/creeping-brake-pedals.htmlArtiklen beskriver problemet skyldes kraftige bremseforstærkere og stort vakuum. Og som der allerførste skal man før man begynder at arbejde på bilens bremser vurdere hvor langt pedalen kan gå ned (i tomgang) og hvordan bremserne præsterer under kørsel. Så har man et sammenligningsgrundlag når man skal teste efter at have arbejdet på bremserne. Det glemmer vi vist ofte, det gør jeg i hvert fald selv.
3.
Et link til den britiske trafikstyrelses synsvejledninger som jeg blev opmærksom på via et forum der beskrev lignende problemer med en Toyota.
Der er flere synsvejledninger for forskellige typer køretøjer, men se på følgende,
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/518634/mot-inspection-manual-for-class-3-4-5-and-7-vehicles.pdf, især afsnit 3.3 der beskriver test af driftsbremsen, herunder test metode C der omhandler hvordan man afprøver bremser på biler med kraftige bremseforstærkere. Den britiske synsvejledning er virkelig informativ og skrevet af teknikere til teknikere. Den danske synsvejledning roder alle typer køretøjer sammen i eet dokument og ligner noget der er skrevet af jurister. Men tilbage til punkt 3.3C i vejledningen:
Inspektionsmetoden anvendes på køretøjer hvor man har konstateret synkende bremsepedal (pedal creep) med motoren kørende. Man skal så checke tre ting:
1: Systemet må ikke være utæt, dette checkes ved at niveauet i bremsevæskebeholderen ikke må falde efter gentagne aktiveringer af bremsepedalen
2: 'Bremseforstærkertesten' som beskrevet tidligere i denne tråd. Bremseforstærker uden vakuum, motor standset, pedalen må nu ikke synke.
3: Med bremseforstærker assistance (motor kører) må bremsepedalen ikke kunne trykkes i bund.
Som en britisk tråd beskrev det, så betyder punkt 3 at det accepteres at bremsepedalen synker betydeligt, den må bare ikke kunne trædes i bund.
Til slut vil jeg så bare fortælle at på min 307SW 2.0 HDI (136 HK) synker min bremsepedal langt ned ved vedvarende tryk når jeg holder stille, men ikke desto mindre bremser den fantastisk på vejen. Hvis jeg gav den samme pedaltryk på landevejen ville alle løse genstande i bilen flyve frem til forruden og ABS ville blive aktiveret.
Næste gang du selv holder stille for rødt, så tænk lige på denne tråd og tryk hårdt på bremsepedalen mens du venter på grønt. Og rapportér gerne resultatet i denne tråd som autoholm foreslog.