Hej.
Jeg har en 1,6 THP i min 308 fra ´08, det er dog en version med 176hk, men det er kun turbo til forskel.
Jeg havde problemer med min, da jeg købte den for næsten 3 år siden. Det viste sig at være snavsede dyser. Efter det blev ordnet, har den kørt fuldstændigt fejlfrit i ca.40.000km. Inden køb havde den fået skiftet kæden.
THP og alle andre motore med direkte indsprøjtning, lider af tilsodning af indsugningsventilerne. Det er fordi benzinen bliver sprøjtet direkte ind i cylinderen. På alle ældre motortyper, bliver benzinen sprøjtet ind i manfoldet og renser derved ventilerne. Tilsodning kommer af at noget af udstødningen bliver ledt tilbage i motoren og forbrændt igen. Det er af miljøhensyn. Det giver ikke problemer på inddirekte indsprøjtning, men det gør det altså desværre på direkte indsprøjtning (THP, TSI, GDI mm.)
100 oktan mindsker dette problem, da forbrændingen bliver renere og dermed mindre snavs der kommer ind i motoren igen. Det gør også det, at motorstyringen kan optimere forbrændingen og motoren yder lidt mere. Ydelsen på moderne motore med DI er ofte opgivet ved 98+ oktan.
1,6 THP er løbende forbedret, så jo nyere, des bedre. 165hk er en forbedret version af 156 hk, som er en forbedret version af den første med 150hk. Det er bl.a krumtapudluftningen der er forbedret.
Der findes også 125, 176, 200, 205 samt 270hk versioner.
I 508 findes kun 156hk og 165hk.
Mvh. Thomas