Hej - min Peugeot 407 1,6 D har lige fået skiftet styreboksen til partikelfilterets additiv.
Prisen var 3700 kr. ved Peugeot Viby J - fordelt som følger:
- diagnose og fejlsøgning 1500 kr
- af- og påmontering af styreboks 1000 kr
- styreboks for diesel additiv 1100 kr
- diverse 100 kr
Partikelfilteret er skiftet ved Peugeot Holstebro i maj ved 176000 km lige inden jeg overtog bilen, og jeg havde derfor håbet på ikke at skulle bekymre mig om udgifter i forbindelse med partikelfiltret i en årrække.
Jeg oplyste til Peugeot-værkstedet at partikelfilteret var skiftet i maj og at boardcomputeren skrev "particle filter regeneration urgent" (urgent = haster). De mente at det måtte være påfyldning af rensevæske/additiv til partikelfilter, idet det ikke var blevet gjort ved udskiftningen af partikelfilteret.
Det viste sig dog at den ikke trængte til at få påfyldt væske (jeg kan i bilens medfølgende værkstedsfakturaer se at det er blevet gjort ved 140000 km), men at det i stedet var styreboksen der var defekt.
Er der andre der har erfaringer med prisen på fejlfinding og udskiftning af styreboksen til partikelfilterets additiv?
Kan det være andre ting end styreboksen der er defekt, når man ved at partikelfilteret er skiftet og additivbeholderen ikke trænger til genopfyldning?
Er den udskiftede styreboks egentligt en motorstyreboks, eller en separat styreboks til partikelfilterets additiv?
Og kan det virkelig passe at tilsætningen af additivet sker hver gang klappen til brændstoftanken aktiveres, som jeg har læst at nogle mener? Tilsættes additivet så bare hele brændstoftankens indhold, så det meste går til spilde - eller bliver det (evt. sammen med noget diesel?) sprøjtet direkte i partikelfilteret når det regenerer?
Det lyder næsten for primitivt hvis det bare blandes i hele tanken og hvis der bliver afgivet den samme mængde uanset om man tanker 10 eller 50 L. Eller 10 gange dosis hvis man er ved at reparere klappen, og derfor åbner og lukker 10 gange.
Mvh. Kim Hansen