Forfatter Emne: Pris for udskiftning af styreboks til partikelfilterets additiv på Peugeot 407  (Læst 7993 gange)

KimH

  • Gæst
Hej - min Peugeot 407 1,6 D har lige fået skiftet styreboksen til partikelfilterets additiv.
Prisen var 3700 kr. ved Peugeot Viby J - fordelt som følger:
- diagnose og fejlsøgning 1500 kr
- af- og påmontering af styreboks 1000 kr
- styreboks for diesel additiv 1100 kr
- diverse 100 kr

Partikelfilteret er skiftet ved Peugeot Holstebro i maj ved 176000 km lige inden jeg overtog bilen, og jeg havde derfor håbet på ikke at skulle bekymre mig om udgifter i forbindelse med partikelfiltret i en årrække.
Jeg oplyste til Peugeot-værkstedet at partikelfilteret var skiftet i maj og at boardcomputeren skrev "particle filter regeneration urgent" (urgent = haster). De mente at det måtte være påfyldning af rensevæske/additiv til partikelfilter, idet det ikke var blevet gjort ved udskiftningen af partikelfilteret.
Det viste sig dog at den ikke trængte til at få påfyldt væske (jeg kan i bilens medfølgende værkstedsfakturaer se at det er blevet gjort ved 140000 km), men at det i stedet var styreboksen der var defekt.
Er der andre der har erfaringer med prisen på fejlfinding og udskiftning af styreboksen til partikelfilterets additiv?
Kan det være andre ting end styreboksen der er defekt, når man ved at partikelfilteret er skiftet og additivbeholderen ikke trænger til genopfyldning?
Er den udskiftede styreboks egentligt en motorstyreboks, eller en separat styreboks til partikelfilterets additiv?
Og kan det virkelig passe at tilsætningen af additivet sker hver gang klappen til brændstoftanken aktiveres, som jeg har læst at nogle mener? Tilsættes additivet så bare hele brændstoftankens indhold, så det meste går til spilde - eller bliver det (evt. sammen med noget diesel?) sprøjtet direkte i partikelfilteret når det regenerer?
Det lyder næsten for primitivt hvis det bare blandes i hele tanken og hvis der bliver afgivet den samme mængde uanset om man tanker 10 eller 50 L. Eller 10 gange dosis hvis man er ved at reparere klappen, og derfor åbner og lukker 10 gange.

Mvh. Kim Hansen
« Senest Redigeret: 18. Oktober 2010, 00:10 af KimH »

huseauto

  • Gæst
det med tanken passer ikke.
Aditiv bliver tilført når motorsturingen får besked at der er tiden til partikelfilter regenering.
Jeg har aldrig skiftet en styrebox til partikelfilterfilter regenering men ved at nogen gange det kan tage tiden at man finde fejlen.

silverfox

  • Gæst
Der må jeg lige korrigere; der sidder en føler ved tankklappen der registrerer når tankklapen åbnes. Den sørger for at der bliver tilført additiv væske hver gang der tankes. Der tilføres dog ekstra væske i forbindelse med regenerering af filteret.
Der bliver ikke tilført væske i uhæmmet grad hvis man bare åbner og lukker klappen.
Prisen er iøvrigt rimelig.

morgan

  • Gæst
Hejsa silverfox

Kontakt hver åbning af dæksel... Min søn åbner og lukker det tankdæksel ca 200 gange om dagen.......Der er noget der ikke paser her
Hvorfor får jeg så at vide at den re generere hver 800 km...
Er det 2 forskellige systemer vi snakker om...

Min info har fortalt at puter køre på km og ikke antal tankninger.

Nu syntes jeg at der skal kort på bordet... den tager og re generere filter efter hver 800... den tager IKKE og fylder i hver gang jeg tanker....... Hvorfor siger peugeot så at jeg skal hælde add i tanken når jeg påfylder...???????

Må sku indrømme at jeg er lidt forvirret nu...
« Senest Redigeret: 15. Oktober 2010, 11:07 af morgan »

Goldwing

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 508
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
hej det er vel fordi du har en 207 og ikke en 407 luxus
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

KJ

  • Gæst
Der er da vist total forvirring om virkemåden på PSA partikelfilterstyring.
Først og fremmest er der 3 styrebokse der indgår i systemet.
Additivstyreboks - Motorstyreboks og BSI boks.
Additivstyreboksen styrer tilsætningen af additiv til brændstoffet i tanken samt holder styr på hvornår additivtanken er tom.
Den tilsætter additiv til brændstoffet hver gang tankdækslet afmonteres og der påfyldes mindst 7 liter diesel. Der er ingen tankmåler i additivtanken så derfor er det en beregnet værdi der fortæller hvornår tanken er tom, det  er derfor vigtigt at additivboksen bliver nulstillet korrekt ved fyldning (her kommer mange uautoriserede værksteder til kort) ellers melder den lav additivstand i utide.
Additiv boksen har intet med regenerering at gøre og additiv tilsættes kun til brændstoffet ved tankning.
Regenerering styres ene og alene af motorstyreboksen ud fra forskellige følere bl.a tryføler før og efter partikelfilteret (differenstrykføler).

sttn

  • Gæst
Hej KJ

Som jeg læser dit svar er det godt at køre HDI lidt tom inden man tanker.

Dejligt med et svar på dette emne,

hilsen
steen

KJ

  • Gæst
Ja man sparer på additivet ved at undgå sjat tankning men man skal jo også huske på at der er et formål med additiveringen.
additivet gør at udstødningspartiklerne bliver coatet og derved lidt større så de lettere bliver fanget i partikelfilteret. Derudover gør additivet også at partiklerne brændes af ved en lavere temperatur (ca. 100 grader lavere) og det er godt fordi at en dieselmotor har en forholdsvis lav udstødningstemperatur pga. den gode udnytningsgrad af brændstoffet.
Jeg tror ikke man skal tænke så meget over hvodan man tanker hvis man overholder intervallerne for påfyldning af additiv da systemet er konstrueret til at der er additiv nok til det største teoretiske forbrug.

KimH

  • Gæst
Tak for svar og kommentarer.

KJ: På min faktura står der "styreboks (partikelfilter)" - så jeg går ud fra at det ikke er motorstyreboksen, der er udskiftet. Hvad er det så der sker i praksis, forud for fejlmeldingen?...motorstyreboksen registrerer at det er tid til regenerering pga. for stor trykforskel før/efter partikelfiltret, men det manglende additiv i dieselen pga. defekt partikelfilterstyreboks gør at partiklerne i partikelfiltret ikke kan brændes af, hvilket medfører tilstoppet partikelfilter?