Forfatter Emne: ESP i glatføre  (Læst 2514 gange)

morgan

  • Gæst
ESP i glatføre
« Dato: 01. December 2010, 00:17 »
Hejsa alle..

Dette indlæg er om 207SW HDI FAP 2010

Nu vil jeg gerne vide hvordan ESP virker....

Jeg mener at ESP IKKE er almindelig antispind...  Min chef siger at det er almindelig antispind...
Jeg har læst, at det er automatisk regulering af alle 4 hjul ved udskridning. dvs bil prøver at få grip så bil retter sig op.
Antispin, siger sig selv, men det gør da ikke så alle 4 hjul arbejder for at rette bilen op...
Og hvordan virker det på en forhjulstrækker.? Du kan da ikke få fuld udnyttelse af ESP sålænge man ikke har 4WD...?????:o
"tænker på bilen kan da ikke føle hvornår den skal regulere baghjul, hvis der ikke er træk på hjulene..dvs kun forhjulstrukket."

Håber på en super fornuftigt svar, for le chef og jeg er bragende uenige om dette punkt.

Rigtig go' 1 december
« Senest Redigeret: 01. December 2010, 09:46 af morgan »

Offenbach

  • Gæst
RE: ESP også kaldet ESC
« Svar #1 Dato: 01. December 2010, 08:01 »
Pluk fra Wiki.
Citér
Electronic stability control (ESC) is a computerized technology [1][2] that improves the safety of a vehicle's stability by detecting and minimizing skids. When ESC detects loss of steering control, it automatically applies the brakes to help "steer" the vehicle where the driver intends to go. Braking is automatically applied to individual wheel, such as the outer front wheel to counter oversteer or the inner rear wheel to counter understeer. Some ESC systems also reduce engine power until control is regained. ESC does not improve a vehicle's cornering performance, it rather helps minimize the loss of control. According to IIHS and NHTSA, one-third of fatal accidents could have been prevented by the technology


Min ESP reddede min 407'er i foråret under en udskridning grundet glat føre, blev lidt overrasket da al kontrol faktisk blev taget ud af hænderne på mig..

sttn

  • Gæst
RE: ESP i glatføre
« Svar #2 Dato: 01. December 2010, 19:47 »
Hej fra Bosch hjemme side

Hvordan fungerer ESP®?
ESP® er altid aktiv  i baggrunden. Omdrejningssensorer på alle hjul måler hjulhastighederne. Ratvinkelsensoren registerer konstant førerens ønskede styreretning. Samtidig registrerer drejeratesensoren bilens drejning om sin lodrette akse. 25 gange pr. sekund sammenligner en mikrocomputer, om førerens ønsker stemmer overens med den faktiske kørselsretning. Hvis der konstateres en forskel, griber ESP® ind inden for brøkdelen af et sekund. Målrettet opbremsning af de enkelte hjul stabiliserer bilen, således at føreren bevarer kontrollen over bilen. Undersøgelser foretaget af kendte bilproducenter viser, at ESP® forhindrer ulykker og redder liv.

Vekselvirkningen mellem systemerne
ESP® er baseret på teknikken fra to gennemprøvede aktive sikkerhedssystemer: ABS (blokeringsfri bremser), der forhindrer, at hjulene blokerer ved opbremsning, og ASR (antispinregulering), der forhindrer hjulspin ved start. De to systemers funktioner er også inkluderet i ESP®. Mens ABS og ASR påvirker bilens længdedynamik, forbedrer ESP® også tværdynamikken og sørger dermed for stabil kørsel i alle retninger.

Bosch videreudvikler konstant ESP® for at opnå flere funktioner og tilpasse systemet, så det opfylder de specifikke krav, der stilles i de forskellige biltyper. Udviklingen er fokuseret på at øge køresikkerheden og forbedre kørekomfort og køredynamik.

Bosch arbejder desuden på at sammenkoble ESP® med andre bilsystemer. Køredynamikmanagement og kombinerede funktioner af høj kvalitet med passive sikkerheds- og førerassistentsystemer prioriteres højt.

hilsen
steen

silverfox

  • Gæst
RE: ESP i glatføre
« Svar #3 Dato: 01. December 2010, 21:31 »
"le chef" tænker åbenbart på ASR, som du kan se i den udmærkede beskrivelse fra Bosch.
Hvor man uden ESP hele tiden skal korrigere på rattet og med speederen hvis man f.eks skal op ad en stejl og glat bakke, kan man med ESP faktisk bare holde rattet lige og træde speederen i bund. Systemet sørger helt automatisk for, at du ikke kvajer dig!