Hej fra Bosch hjemme side
Hvordan fungerer ESP®?
ESP® er altid aktiv i baggrunden. Omdrejningssensorer på alle hjul måler hjulhastighederne. Ratvinkelsensoren registerer konstant førerens ønskede styreretning. Samtidig registrerer drejeratesensoren bilens drejning om sin lodrette akse. 25 gange pr. sekund sammenligner en mikrocomputer, om førerens ønsker stemmer overens med den faktiske kørselsretning. Hvis der konstateres en forskel, griber ESP® ind inden for brøkdelen af et sekund. Målrettet opbremsning af de enkelte hjul stabiliserer bilen, således at føreren bevarer kontrollen over bilen. Undersøgelser foretaget af kendte bilproducenter viser, at ESP® forhindrer ulykker og redder liv.
Vekselvirkningen mellem systemerne
ESP® er baseret på teknikken fra to gennemprøvede aktive sikkerhedssystemer: ABS (blokeringsfri bremser), der forhindrer, at hjulene blokerer ved opbremsning, og ASR (antispinregulering), der forhindrer hjulspin ved start. De to systemers funktioner er også inkluderet i ESP®. Mens ABS og ASR påvirker bilens længdedynamik, forbedrer ESP® også tværdynamikken og sørger dermed for stabil kørsel i alle retninger.
Bosch videreudvikler konstant ESP® for at opnå flere funktioner og tilpasse systemet, så det opfylder de specifikke krav, der stilles i de forskellige biltyper. Udviklingen er fokuseret på at øge køresikkerheden og forbedre kørekomfort og køredynamik.
Bosch arbejder desuden på at sammenkoble ESP® med andre bilsystemer. Køredynamikmanagement og kombinerede funktioner af høj kvalitet med passive sikkerheds- og førerassistentsystemer prioriteres højt.
hilsen
steen